Zoeken in deze blog

zondag 15 februari 2015

#119: The Clash - The Clash (1977)

De Sex Pistols (zie ook #62) waren de eerste Britse punkband, maar The Clash belichaamde het beste waar punk voor stond. Nihilisme was troef bij de Pistols, maar The Clash was gepassioneerd idealistisch, gebaseerd op een groot gevoel voor rechtvaardigheid en een linkse politieke ideologie.

Geïnspireerd door de rellen bij het Notting Hill Carnival in 1976 schreven ze hun debuutsingle die in maart 1977 zou verschijnen. Temidden van alle economische ellende in het Verenigd Koninkrijk van de late jaren zeventig roerde de zwarte jeugd zich. The Clash verbaasde zich erover dat de blanke jeugd, die het ook moeilijk had met massawerkloosheid, zich zo lethargisch bleef opstellen en riep hen in White Riot op zich ook teweer te stellen. Het is een explosie van energie die minder dan twee minuten duurt en doet denken aan de vroege Ramones.

Het debuutalbum The Clash dat een maand later uitkwam opent met Janie Jones, een nummer over een beroemde Londense bordeelhouder. In dit nummer is al direct te horen dat The Clash meer muzikale inhoud had dan de meeste rechtoe-rechtaan punkbands. De nummers zijn melodieuzer, beter uitgewerkt en gewoon goede composities. Daarnaast gebruiken ze invloeden uit de reggae, dub en rockabilly. Dat is met name goed te horen op hun latere albums, maar de eerste aanzetten zijn hier al aanwezig.

Nummers als I'm So Bored With The USA, Career Opportunities en London's Burning hebben ervoor gezorgd dat het debuutalbum van The Clash inmiddels een echte klassieker is. Daarnaast tonen tracks als Garageland, 48 Hours, Protex Blue en What's My Name al de veelzijdigheid van The Clash aan.

In de vroege dagen van de punk waren er nog niet zo veel punkplaten beschikbaar die in de punkclubs gedraaid konden worden. Daarom zochten de DJ's hun toevlucht tot de muziek van de ontevreden zwarte jongeren: reggae. En dan met name de hardere dub. Dit sloeg aan en zo ontstond de link tussen punk en reggae

The Clash's cover van Police & Thieves van Junior Murvin paste dan ook prima in dat plaatje. Als je naar het origineel luistert wordt duidelijk dat The Clash het nummer geheel naar hun hand hebben gezet zonder de boodschap te veranderen.

The Clash zou een aantal jaar "the only band that mattered" zijn. Het feit dat hun laatste album in 1985 verscheen, maar dat ze desondanks verre van vergeten zijn is hiervan het levende bewijs.

© 2015 TTZL



Officiële website: The Clash
Wikipedia EN: The Clash
Wikipedia NL: The Clash
YouTube: The Clash [full album]
YouTube: 
White Riot
YouTube: Janie Jones
YouTube: London's Burning
YouTube: Garageland
YouTube: 48 Hours
YouTube: Protex Blue
YouTube: What's My Name
YouTube: Police & Thieves
YouTube: Police & Thieves [by Junior Murvin]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten