Zoeken in deze blog

zondag 10 september 2023

#565: Dierenpark - In Mijn Tijd / Weekend Wordt Het Koud (2003)

In 2003 verscheen het boek Help! The Beatles in het Nederlands van Erik Bindervoet & Robbert-Jan Henkes. Hierin vind je een geschiedenis en vertalingen van liedjes. Bij de eerste uitgave zat ook een exclusieve single met twee vertaalde nummers, uitgevoerd door Dierenpark, en daar wil ik het over hebben.

Die band is het vehikel van Hans Vandenburg (vooral bekend als frontman van Gruppo Sportivo) waarmee hij een tijdje  Nederlandstalige muziek heeft gemaakt. Vandenburg was natuurlijk een uitstekende keuze als uitvoerende omdat hij met Gruppo Sportivo vaker blijk had gegeven van zijn liefde voor The Beatles en voor woordkunstenarij.

De studioversies die op de single staan zijn niet (of alleen in slechte video) op YouTube te vinden, maar gelukkig zijn er live-versies voorhanden. 

A-kant In Mijn Tijd is een vertaling van In My Life en wat opvalt is dat de keuze goed uitpakt om de woorden niet 1-op-1 te vertalen, maar te zoeken naar gepaste associaties. Hierdoor hoeft er niet veel gesmokkeld te worden om de woorden te laten passen op de muziek. Daarnaast is de woordkeus mooi en rijk. Al met al geslaagd als vertaling en geslaagd als cover.

B-kant Weekend Wordt Het Koud is de vertaling van We Can Work It Out en die bevalt mij nog beter. Een mooie uitvoering en een geweldige vertaling. Een fragment:

Let eens op je woorden,
Straks dan heb je 't mis terwijl je denkt, het is OK,
Let eens op mijn woorden,
Als we nu geen vrede sluiten is het straks tabee,

Weekend wordt het koud,
Weekend wordt het koud,

't Leven duurt maar kort, 
er is geen tijd, voor kiften en kijven mijn vriend,
Ik heb steeds gedacht,
't Is ijdelheid, dus daarom vraag ik je opnieuw,

Zie het ook van mijn kant,
De tijd alleen zal leren of ik fout zit, ja of nee,
Als het 't ziet van jouw kant.
Groeien wij alleen maar meer uiteen van lieverlee,

Weekend wordt het koud,
Weekend wordt het koud.

Het boek met de single is in 2006 vervangen door een tweede druk waarin de geschiedenis sterk is ingekort en de eigenhandige vertalingen zijn uitgebreid. In 2018 verscheen vervolgens de definitieve, volledige versie van het boek onder de titel Alle 214 goed. The Beatles in hun liedjes: achtergronden, weetjes en vertalingen. Zonder single weliswaar, maar deze is tweedehands nog wel te verkrijgen.

© 2023 TTZL


Officiële website: Hans Vandenburg
Facebook: Hans Vandenburg
Muziekencyclopedie: Dierenpark
Wikipedia EN: Gruppo Sportivo
Wikipedia NL: Gruppo Sportivo

YouTube: In Mijn Tijd

YouTube: In My Life [The Beatles]
YouTube: We Can Work It Out [The Beatles]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten