Het Kronos Quartet is een strijkkwartet in de klassieke bezetting (twee violen,
altviool en cello), maar is verder allesbehalve ‘klassiek’ te noemen. Vanaf de
oprichting in 1973 gaat de interesse niet zozeer uit naar klassieke componisten
als Bach, Beethoven, List en Mozart, maar het Kronos Quartet richt zich op
hedendaagse componisten. Op dit moment zijn er al zo’n 700 werken speciaal voor
het Kronos Quartet geschreven of gearrangeerd. Daarnaast is er tijdens de
optredens veel interactie met de zaal en wordt er gebruik gemaakt van
elektronische versterking en effecten, bandopnamen en lichteffecten. Allemaal
nogal ongewoon voor een strijkkwartet.
Het gespeelde repertoire is erg breed. Daartoe
behoort muziek die zijn wortels heeft in de westerse klassieke muziek, maar ook
experimentele werken (van o.a. George Crumb en Bob Ostertag), werken
van componisten uit de ‘minimal music’-hoek (Terry Riley, Steve Reich,
Philip Glass, Arvo Pärt) en jazz (Thelonious Monk, Bill Evans).
Daarnaast verwerkt men ook veel invloeden uit
andere delen van de wereld: tango, Mexicaanse folkmuziek, Indiase Bollywoodmuziek, Chinese opera en Oost-Europese invloeden om maar wat te noemen. Ook een
link naar de populaire muziek is aanwezig door samenwerkingsverbanden en covers
van o.a. Purple Haze (Jimi Hendrix)
en Flugufrelsarinn (van het Ijslandse
Sigur Ros).
Op het album Pieces of Africa uit 1992 werkt het Kronos Quartet samen met zeven Afrikaanse
componisten. De combinatie van een westers strijkkwartet met traditionele
Afrikaanse instrumenten werkt wonderwel (vijf van de zeven componisten spelen
ook zelf mee). De composities hebben een klassiek karakter maar zijn onmiskenbaar
Afrikaans. Het heeft één van de meest toegankelijke albums van het Kronos
Quartet opgeleverd.
Het album opent met Mai Nozipo (“Mother Nozipo”) van Dumisani Maraire uit Zimbabwe waarin
de toon direct gezet wordt. Een combinatie van strijkkwartet en Afrikaanse
percussie vertelt de levensloop van de moeder van de componist. Eerst een
vrolijk deel over het leven, dan een treurige toonzetting als zij overlijdt en
tenslotte een vrolijke afsluiting als ze is opgenomen in de wereld der geesten.
Eenzelfde combinatie werkt ook goed in Escalay(“Waterwheel”)* van de Soedanese componist Hamza El Din.
Iets minder geslaagd vind ik Saade (“I’m Happy”)* van de Marokkaanse componist Hassan Hakmoun.
Niet omdat het een slechte compositie is, maar omdat de Afrikaanse instrumenten
en vocalen dusdanig overheersen dat er geen sprake meer is van een fusie van twee
stijlen.
Hoogtepunten zijn Tilliboyo (“Sunset”) van
Foday Musa Suso uit Gambia en het ruim twintig minuten durende White Man Sleeps I-V van de
Zuid-Afrikaanse Kevin Volans. Delen hiervan waren ook al te horen op het gelijknamige album uit 1987.
Als je eens in een muzikaal avontuurlijke bui bent
is dit een album dat het waard is om te verkennen.
* niet op Youtube gevonden
* niet op Youtube gevonden
© 2013 TTZL
Officiële website: Kronos Quartet
Wikipedia EN: Kronos Quartet
Wikipedia
NL: Kronos Quartet
Youtube: Mai Nozipo (“Mother Nozipo”)
Nonesuch: Escalay(“Waterwheel”) (excerpt)
Nonesuch: Saade (“I’m Happy”) (excerpt)
Youtube: Tilliboyo (“Sunset”)
Youtube: White Man Sleeps (part IV)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten