Zoeken in deze blog

zondag 24 april 2022

#493: Meredith Brooks - Bitch (1997)

Meredith Brooks is een artiest waarvan ik welgeteld één CD-single bezit. En daar staat dan ook nog hetzelfde nummer in twee versies op, maar dat is dan wel haar wereldwijde hit die uitgroeide tot een rock-klassieker: BitchIn 1997 stond het nummer twaalf weken in de Nederlandse Top 40 en bereikte bijna de top tien. Een resultaat dat ook in tientallen andere landen werd bereikt en vaak werd overtroffen.

Het nummer werd denk ik zo'n succes omdat er veel tempo- en dynamiekwisselingen inzitten, Brooks'  voordracht afwisselend ingetogen en expressief is en de tekst over een krachtige, zelfstandige vrouw aansprekend is. Daarnaast het heeft nummer een sterk intro, zit er halverwege een lekkere gitaarsolo in en is het lekker meezingbaar.

De andere versie op de CD-single is de transistor mix van Bitch en het verschil zit met name in het schelle 'transistor radio'-geluid van de zang. Ik vind het meer een gimmick dan dat het echt iets toevoegt en het verschil met de album version van Bitch is dat die laatste een iets langer outro heeft. En deze versie van Bitch laat horen dat ze er ook geen probleem mee had om het live te brengen.

Bitch komt van het tweede album van Brooks, Blurring The Edges. In die tijd voelde ik blijkbaar niet de behoefte om naar dat album te luisteren. Nu luister ik naar dat album op Spotify terwijl ik dit schrijf en dan blijkt dat ik dat rustig had kunnen doen. Terwijl ik wel albums kocht van soortgelijke artiesten als Alanis MorissetteMelissa Etheridge, Sheryl CrowJoan Osborne, Tracy Bonham en Sophie B. Hawkins kocht, bleef het wat Brooks betreft bij die ene single. En van wat ik nu hoor doet zij kwalitatief niet onder voor de dames uit dat rijtje.

Brooks heeft overigens geen lange carrière als uitvoerend artiest gehad. Na Blurring The Edges maakte ze tot 2006 nog drie albums waarna ze stopte, maar ze bleef wel actief in de muziek, met name met het begeleiden van (jonge) artiesten. 

© 2022 TTZL


Officiële Facebook: Meredith Brooks
Wikipedia EN: Meredith Brooks
Wikipedia NL: 
Meredith Brooks

YouTube: Bitch (edit) [official music video]
YouTube: Bitch (live)

YouTube: Blurring The Edges [album]
Spotify: Blurring The Edges [album]


Geen opmerkingen:

Een reactie posten