Zoeken in deze blog

zondag 3 april 2022

#490: New England - Walking Wild (1981)

In het Boston van eind jaren zeventig vormden songschrijver John Fannon (gitaar, zang), Jimmy Waldo (toetsen, zang), Gary Shea (bas) and Hirsh Gardner (drums, zang) de band New England, vernoemd naar het gebied dat de Amerikaanse staten Connecticut, Maine, Massachusetts, New Hampshire, Rhode Island en Vermont omvat.

Ze werden door Bill Aucoin, op dat moment de manager kan KISS, onder zijn hoede genomen en hun eerste album werd door KISS-frontman Paul Stanley mede-geproduceerd. Ook mocht New England mee op tournee in het voorprogramma van KISS.

Op dat eerste album staan vooral rocktracks met pop-invloeden (zelf omschreven zij hun stijl als 'power-melodic-orchestrated-song-oriented rock') en bevat een aantal goede nummers zoals P.U.N.K. en Nothing To Fear en hun (enige) Amerikaanse Top 40 hit Don't Ever Wanna Lose Ya. Deze nummers zijn helaas niet representatief voor het hele album dat over de hele linie niet even sterk is.

Ik was in die periode als tiener een grote KISS-fan, maar toch had de connectie niet tot mijn kennismaking met New England geleid. Dat kwam pas twee jaar later toen de single van hun derde album Walking Wild in de Nederlandse Tipparade kwam. Get It Up is een heerlijk bombastisch 'over-the-top' nummer met symfonische invloeden dat direct mijn aandacht trok. Nog steeds luister ik er graag naar.

Walking Wild werd geproduceerd door Todd Rundgren (op zich al een aanbeveling voor mij) en bevat een rijke mix aan stijlen. Over het algemeen is het geluid steviger dan dat van het debuutalbum en grotendeels vallen de songs uiteen in twee typen. Zo zijn er uptempo prog en hard rock nummers met synth-pop invloeden (Walking Wild, Holdin' Out On MeShe's Gonna Tear You Apart) en nummers waar de verhouding net andersom ligt (Don't Ever Let Me GoDDTL-5Elevator). En er zijn natuurlijk de 'verplichte' rockballads in de vorm van Love's Up In The Air en You're There.

Ik heb Walking Wild vrij veel gedraaid in de vroege jaren tachtig, maar daarna is het album niet vaak meer uit de kast gekomen. Ook het debuut New England dat ik jaren later alsnog tweedehands heb aangeschaft, heeft niet heel veel draaibeurten gekregen. Voor dit blog heb de albums opnieuw beluisterd en ik snap wel waarom dat zo is. De albums zijn niet slecht, maar je kunt je tijd maar één keer besteden en dan zijn er nog zoveel andere, betere albums om te draaien. Maar Get It Up blijft een lekker nummer!

© 2022 TTZL


Official website: New England
Wikipedia EN: New England
Wikipedia NL: 
New England

YouTube: Walking Wild [album]
Spotify: Walking Wild [album]

YouTube: Get It Up
YouTube: Walking Wild
YouTube: DDT
YouTube: L-5
YouTube: Elevator

Geen opmerkingen:

Een reactie posten