Fleetwood Mac startte als een band in de Britse blues traditie. Op het eerste, zelfgetitelde album uit februari 1968 staan naast een aantal covers ook nummers van Peter Green als Merry-Go Round en I Loved Another Woman. Ook op het tweede album, Mr. Wonderful uit augustus 1968 (met één van de lelijkste hoezen ooit), staan een aantal goede nummers van zijn hand zoals Rollin' Man en Lazy Poker Blues.
Na het derde album, Then Play On uit september 1969, zou Green vrijwillig Fleetwood Mac verlaten vanwege zijn labiele mentale staat als gevolg van overmatig LSD-gebruik. Jammer, want dat derde album is erg sterk met nummers als Rattleshake Snake en Searching For Madge. En dan heb ik het nog niet eens gehad over non-album singles uit 1968-69 als Black Magic Woman, Need Your Love So Bad, Albatross, Oh Well Part 1 en Part 2 en The Green Manalishi (With the Two Prong Crown)!
In juni 1970 (een maand na zijn vertrek uit Fleetwood Mac) dook Peter Green de studio in met een aantal muzikanten voor een lange, studio jamsessie. Stukken uit deze sessie werden door Reprise Records aan het eind van dat jaar uitgegeven als het eerste solo-album van Green. Het werd geen succes en de critici vonden het niets: richtingloos en zonder focus.
Toen er echter onlangs een geremasterde '50th Anniversary Edition' met bonustracks werd uitgebracht was dat reden voor een herwaardering. Nou ben ik niet vies van een (muzikale) uitdaging dus kon ik de aanschaf niet weerstaan. En het viel me alleszins mee. Drie van de zes nummers zijn fijne bluesjams (Bottoms Up, Burnt Foot en Hidden Depth), er is één rustiger nummer dat in de verte aan Albatross doet denken (Timeless Time) en de twee experimentele nummers (Descending Scale en The End Of The Game) vliegen lang niet zoveel uit de bocht als je op basis van de recensies zou verwachten. Na een aantal draaibeurten ben ik het album, hoewel behoorlijk anders dan zijn eerdere werk, steeds meer gaan waarderen.
Ook de als bonus toegevoegde singles uit 1971 en 1972 zijn het beluisteren meer dan waard. Heavy Heart is een langzame blues en op de experimentelere b-kant No Way Out horen we vocalen van Nigel Watson, waarmee Green de credits van de tweede single deelt. A-kant Beasts Of Burden is uptempo, terwijl B-kant Uganda Woman heerlijk relaxed is.
The End Of The Game is geen lichte kost, maar voor mij wel een mooi voorbeeld van de unieke gitarist die Peter Green die was. Voor het talent dat hij had, heeft hij misschien te weinig memorabele platen gemaakt, maar laten we zijn bijdrage aan de vroege Fleetwood Mac, zijn solo-hoogtepunten en zijn invloed op collega-muzikanten niet vergeten.
Wikipedia NL: Peter Green
YouTube: Bottoms Up
YouTube: Timeless Time
YouTube: Descending Scale
YouTube: Burnt Foot
YouTube: Hidden Depth
YouTube: The End Of The Game
YouTube: Heavy Heart
YouTube: No Way Out
YouTube: Beasts Of Burden [met Nigel Watson]
YouTube: Uganda Woman [met Nigel Watson]
YouTube: Merry-Go Round [Fleetwood Mac]
YouTube: I Loved Another Woman [Fleetwood Mac]
YouTube: Rollin' Man [Fleetwood Mac]
YouTube: Lazy Poker Blues [Fleetwood Mac]
YouTube: Rattleshake Snake [Fleetwood Mac]
YouTube: Searching For Madge [Fleetwood Mac]
YouTube: Black Magic Woman [Fleetwood Mac]
YouTube: Need Your Love So Bad [Fleetwood Mac]
YouTube: Albatross [Fleetwood Mac]
YouTube: Oh Well Part 1 en Part 2 [Fleetwood Mac]
YouTube: The Green Manalishi (With the Two Prong Crown) [Fleetwood Mac]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten