Zoeken in deze blog

zaterdag 18 juli 2020

#401: The Charlie Daniels Band - The Devil Went Down To Georgia (1979)

Op 6 juli jl. overleed country-zanger Charlie Daniels op 83-jarige leeftijd. Nu ben ik country-liefhebber noch -kenner en het enige dat ik van hem kende was dan ook de single The Devil Went Down To Georgia die in veel landen een hit werd. Ook in Nederland haalde het nummer de Top 40.

Ik vond het in 1979 een leuk nummer en kocht de single. Ook nu nog heeft het gesproken en gezongen verhaal over de strijd op viool tussen de duivel en de jongen zijn charme. Op de b-kant van de single staat (een 'edit' van) het nummer Rainbow Ride en dat deed mij niet verlangen naar meer werk van The Charlie Daniels Band

Voor dit blog ben ik daarom toch maar eens naar wat meer hits (in de VS, althans) van Charlie Daniels gaan luisteren, maar dat is mij eerlijk gezegd niet meegevallen. 

Uneasy Rider uit 1973 gaat over een niet zo vriendelijke ontvangst in een redneck bar en heeft dezelfde combinatie van spraak en zang als het latere The Devil Went Down To Georgia. Nummers als The South's Gonna Do It (Again) (1975), In America (1980), The Legend of Wooley Swamp (1980) en Still In Saigon (1982) staan bol van het soort Amerikaanse patriottisme en conservatisme waar ik graag zo ver mogelijk bij vandaan wil blijven. 

Naarmate Charlie ouder werd is het er niet beter op geworden. In de remake Uneasy Rider '88 is de plaats van handeling niet langer een redneck bar, maar een bar waar de zanger duidelijk niet veel mee op heeft:

The lights were low they had a punk rock band
And some orange haired feller singing about suicide
(...)
He looked like a girl but he talked like a guy
He had lipstick on and mascara in his eyes

En in het nummer (What This World Needs Is) A Few More Rednecks uit 1989 wordt het allemaal nog een graadje erger en komen teksten voor als:

What this world needs is a few more rednecks
Some people ain't afraid to take a stand
What this world needs is a little more respect
For the Lord and the law and the workin' man
(...)
And I don't care what nobody says
I don't trust ole Gorbachev
And I don't know who turned him on
But it's time to turn him off
(...)
Now they're tryin' to take my guns away
And that would be just fine
If you take 'em away from the criminals first
I'll gladly give ya mine
(...)
What most people call a redneck
Ain't nothin' but a workin' man
And he makes his livin'
By the sweat of his brow

Afijn, meer iets voor Trump, de KKK en de NRA dan voor mij en ik houd het daarom wel bij die ene single. Meer dan genoeg.

© 2020 TTZL



Officiële website: The Charlie Daniels Band
Wikipedia EN: Charlie Daniels
Wikipedia NL: Charlie Daniels
YouTube: Rainbow Ride

YouTube: Uneasy Rider [1973]
YouTube: In America [1980]
YouTube: Still In Saigon [1982]
YouTube: Uneasy Rider '88 [1988]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten