Zoeken in deze blog

zondag 2 oktober 2022

#516: Sammie America's MAM - Sammie America's MAM (1983)

In 1983 doet Sammie America's MAM mee aan de talentenjacht Grote Prijs Van Nederland. Hoewel zij de finale niet winnen met hun mix van post-punk, cold wave en new waveverdienen ze wel een contract en mogen een LP maken. De keuze van de producer (Henny Vrienten, dan al bekend van Doe Maar) lijkt op het eerste gezicht wellicht vreemd, maar is dat allerminst.

De voorman van de band, Tom America (die zich dan nog Sammie America noemt), kent Vrienten namelijk al langer. Vers van de Tilburgse kunstacademie begint America in 1973 de punkband MstrubietM. Als de band in het voorprogramma van Brinsley Schwarz een mengeling van covers en eigen nummers speelt, is Vrienten onder de indruk van de kwaliteit van de eigen liedjes, maar niet van het spelniveau. Hij nodigt songschrijver America bij hem thuis uit en het contact zal blijvend zijn. 

MstrubietM evolueert naar Sammie America's Gasphetti wat op zijn beurt weer Sammie America's MAM wordt en die band gaat dus de studio in met Vrienten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de gelijknamige debuut-LP al een hele tijd niet meer gedraaid had, maar dat ik getroffen werd door de sterke tracks, het volwassen geluid en de mooie productie. 

Als je naar de drie openingstracks van het album luistert (Pulled To The Earth, You're The Other Side en Life Is Life) is het moeilijk voor te stellen dat dit een debuut is. Zoveel verschil in tempo, sfeer en intensiteit en toch een eenheid. En als een band een nummer The Stockhausen Sound noemt (naar Karlheinz Stockhausen) dan weet je wel dat het goed zit. 

En mocht het dan nog niet duidelijk zijn, dan geeft slotnummer Wat Is Dit wel het laatste zetje. Een vervreemdende, tweeregelige Nederlandstalige tekst (Wat is dit, Daar kan ik niets mee doen) op een hoekige, springerige melodie. De vocalen fungeren hier meer als een extra instrument, als klanken, dan als traditionele verteller. Het is zal een voorbode blijken te zijn van wat nog gaat komen.

De groepsnaam wordt vanaf het tweede album verkort tot MAM en vanaf het derde album nemen de Nederlandstalige nummers de overhand. De liefde van America voor kunst in het algemeen en poëzie in het bijzonder wordt steeds duidelijker. Zo zijn er bijvoorbeeld nummers die over kunstenaars gaan (Jan Schoonhoven) of poëzie op muziek zetten (Oote, tekst van Jan Hanlo). America zal deze aanpak in in zijn carrière na MAM voorzetten.

Wat niet onvermeld mag blijven is het nummer Maternité, gemaakt voor het album La Grande Parade, ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Henk Hofstede (van Nits) vroeg een aantal Nederlandse muzikanten om nummers te maken die te maken hadden met een schilderij op de tentoonstelling. MAM's nummer is geïnspireerd door het gelijknamige werk van Pablo Picasso en kent de memorabele openingszin "Mam, weet jij nog wanneer ik voor het eerst een boterham met kaas gegeten heb?". In 2016 was het dertig geleden dat het nummer verscheen en ter gelegenheid daarvan werd een zesdelige podcast gemaakt (die ook via Spotify te beluisteren is) over "het het lied dat alles veranderde". 

De originele MAM-albums zijn alleen nog tweedehands te verkrijgen, maar gelukkig zijn bijna alle albums nu in geremasterde vorm op Spotify te beluisteren. Alleen het eerste album (het onderwerp van dit blog) is daar niet te vinden. Gelukkig staat Sammie America's MAM wel in zijn geheel op YouTube.

© 2022 TTZL


Officiële website: Tom America 
Wikipedia NL: Tom America

YouTube: Sammie America's MAM [album]
Spotify: MAM [albums]
Spotify: Maternité [podcast]

YouTube: Life Is Life
YouTube: Wat Is Dit

YouTube: Oote
YouTube: Maternité

Geen opmerkingen:

Een reactie posten