Zoeken in deze blog

zondag 25 februari 2018

#276: [VA] - 13 Veronica Alarmschijven & Saved By The Bell (1973)

In 1974 begonnen mijn broer en ik met plaatjes kopen. Eerst een paar singletjes, maar al snel een heuse langspeelplaat. Het was een verzamelalbum uit 1973 met de titel 13 Veronica Alarmschijven & Saved By The Bell. We hebben die plaat grijsgedraaid, ook al omdat we natuurlijk nog niet veel keus hadden.

Zoals de titel al aangeeft gaat het hier om een verzameling van Alarmschijven van zeezender Radio Veronica en één nummer van net voordat men startte met de alarmschijf in 1969. Als ik het album na jaren weer eens ga draaien zal ik alle nummers nog wel kennen, maar hoeveel spreken me nog steeds aan?

De Alarmschijf was vooral bedoeld om platen te promoten en daarom is het niet opvallend dat zeven van de veertien nummers van Nederlandse artiesten zijn. Zo is daar How Do You Do? van Mouth & MacNeal, destijds een nummer 1 hit, maar ik vind er niet veel aan. Ook het zijige Only Lies van Greenfield & Cook doet me niets. Veel beter zijn de twee tracks van Sandy Coast (Summertrain en Just A Friend) en Maybe Tomorrow, Maybe Tonight en Storm & Thunder van Earth & Fire blijven gewoon goed. 

Het beste nummer van Nederlandse bodem is echter She Flies On Strange Wings van Golden Earring. Wát een eerste nummer van de Earring om te bezitten. Een heel album aan ideeën in één nummer met een prachtige baslijn, geweldige gitaarsoli en fantastisch rustig middenstuk. Hemels.

Er staan ook een aantal nummers op die misschien aardig zijn als ze op de radio voorbij komen, maar ik zal ze niet zelf opzetten: Bobby Bloom's Montego BayTie A Yellow Ribbon (Round The Ole Oak Tree) van Dawn en How Can You Mend A Broken Heart van de BeeGees. De enige niet-Alarmschijf, Saved By The Bell van Robin Gibb zou ik echter zelfs afzetten als deze op de radio langskomt.

Maar er staan ook drie nummers op waarvan ik overtuigd ben dat die belangrijk zijn geweest bij het vormen van mijn muzieksmaak. Zo staat de finale van de rockopera Tommy van The Who erop: See Me, Feel Me. Dit nummer maakte nieuwsgierig naar meer en niet lang daarna kwam mijn broer thuis met de soundtrack van de film Tommy. Er zou nog veel meer van The Who volgen.

Dan is er Feelin' Alright van Joe Cocker. Daar zit genoeg kracht in om een negenjarig jochie volledig weg te blazen. Die stem, die piano, die koortjes. Dit was een nummer dat je steeds opnieuw wilde beluisteren. En opnieuw, en opnieuw, en opnieuw...

Maar de grootste openbaring was toch de live-opname getiteld Room To Move van ene John Mayall. Het geluid van een mondharmonica vind ik nu nog altijd geweldig en misschien komt dat wel door dit nummer. Vanaf de intro swingt het geweldig, maar na anderhalve minuut valt alles ineens stil, met uitzondering van de mondharmonica en wat spaarzame percussie. En dan ineens horen we Mayall als een soort beatboxer avant-la-lettre tekeer gaan. Ongekend en dat maakte diepe indruk. Na een minuut of twee pakt het nummer weer op en gaat naar een geweldig einde. Sindsdien kan ik zeggen, "I've got the blues".
Voor de Top 2000 is er leuke mini-documentaire gemaakt over dit nummer.

Al met al blijken er genoeg goede nummers op dit album te staan om het af en toe nog eens op de draaitafel te leggen en dat zal ik dan ook zeker doen.

© 2018 TTZL


YouTube: Earth And Fire - Maybe Tomorrow, Maybe Tonight
YouTube: The Who - See Me, Feel Me
YouTube: Golden Earring - She Flies On Strange Wings
YouTube: Bobby Bloom - Montego Bay
YouTube: Dawn - Tie A Yellow Ribbon (Round The Ole Oak Tree)
YouTube: Sandy Coast - Summertrain
YouTube: Joe Cocker - Feelin' Alright
YouTube: Mouth & MacNeal - How Do You Do?
YouTube: Earth And Fire - Storm & Thunder
YouTube: John Mayall - Room To Move
YouTube: Bee Gees - How Can You Mend A Broken Heart
YouTube: Sandy Coast - Just A Friend
YouTube: Greenfield & Cook - Only Lies
YouTube: Robin Gibb - Saved By The Bell

Geen opmerkingen:

Een reactie posten