Zoeken in deze blog

zondag 14 februari 2016

#170: The Residents - Commercial Album (1980)

Gisteren ben ik naar het optreden (zie tweet) van The Residents in Utrecht geweest en het was weer geweldig. Meer dan 45 jaar bestaan en nog steeds relevante kunst maken, The Residents blijven heel bijzonder. Ik schreef al eerder over deze band in blogs #3 en #118, maar het optreden van gisteren (deel 3 van een retrospectief-trilogie) deed me terugdenken aan hoe mijn fascinatie voor The Residents begon.

Als 15-jarig kereltje las ik in 1980 in Muziekkrant OOR over het Commercial Album van het avant garde collectief The Residents. In de recensie stond dat het een collectie was van 40 nummers met een lengte van één minuut. Een commentaar op de staat van de muziek op dat moment in de vorm van 40 muziekstukken vermomd als radio-advertenties (The Residents hebben in 1980 ook daadwerkelijk 40 advertentieplekken van 1 minuut gekocht bij San Francisco's populairste radio-station van dat moment, KFRC, zodat ieder nummer van het album in drie dagen voorbij kwam). Geboeid door het verhaal heb ik het album aangeschaft.

De eerste draaibeurt was er één van verwondering en onbegrip. Waar luister ik naar? Maar ik werd er wel door geboeid en enkele draaibeurten verder was ik verkocht.

Het is moeilijk favorieten aan te wijzen tussen de 40 pareltjes. Er zitten nummers tussen met pop-invloeden zoals Easter Women, Amber, Red Rider en Dimples And Toes, maar ook atmosferischer stukken als Die In Terror en Love Leaks Out.

Ook is het The Residents gelukt songs van slechts 1 minuut te maken met een kop en een staart, zoals Act Of Being Polite, Less Not More en het misschien wel beste nummer: Loss Of Innocence.

Voor vier nummers (Moisture, Act of Being Polite, Perfect Love en Simple Songkregen The Residents budget om videos te maken. Het door Graeme Whifler geregisseerde resultaat werd uiteindelijk opgenomen in de collectie van The Museum of Modern Art in New York. 

The Residents hebben inmiddels zo'n zestig albums gemaakt, maar Commercial Album blijft voor mij toch wel één van de favorieten en wordt nog regelmatig gedraaid.

NB Op sommige heruitgaven van het album staan non-album bonustracks en daar staan een paar interessante covers op:
We're A Happy Family (de versie van Ramones)
Jailhouse Rock (de versie van Elvis Presley)
This Is A Man's Man's Man's World (de versie van James Brown)
Hit The Road Jack (de versie van Ray Charles)

© 2016 TTZL


Officiële website: The Residents
Wikipedia EN: The Residents
Wikipedia NL: The Residents
YouTube: Commercial Album
YouTube: One Minute Movies 

YouTube: We're A Happy Family (Ramones)
YouTube: Jailhouse Rock (Elvis Presley)
YouTube: This Is A Man's World (James Brown)
YouTube: Hit The Road Jack (Ray Charles)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten