Nu we aangekomen zijn bij het blog met 'het getal van het beest' was er eigenlijk maar één album dat hiervoor in aanmerking kwam: 666 van Aphrodite's Child. Het is een wonderlijk product van de Griekse band die de muzikale loopbaan van Vangelis en Demis Roussos startte.
In november 1968 verscheen hun debuutalbum End Of The World met daarop Rain And Tears, een hit in vele Europese landen (waaronder nummer twee in de Nederlandse Top 40). De non-album single I Want To Live ging zelfs naar de hoogste positie en ook Marie Jolie van hun tweede album It's Five O'Clock (november 1969) werd een top tien hit.
Als je alleen die drie nummers beluistert zou je kunnen denken dat Aphrodite's Child een voorloper was van Demis Roussos' carrière als zanger van folk-pop en schlager. Dat is echter een misvatting omdat de eerste twee albums van de band vol staan met een soort psychedelische pop met prog rock invloeden, vergelijkbaar met de Britse bands in die periode.
666, het derde en laatste album van de band, gaat een stap verder. Het is een vrij experimenteel dubbelabum dat refereert aan 'de Apocalyps van Johannes' (beter bekend als het laatste Bijbelboek 'Openbaring van Johannes'). Muzikaal hoor je vele dingen die Vangelis later in één of andere vorm op zijn solo-albums verder zou uitwerken.
Zeker, er staan nummers op het album die doen denken aan de pop op de eerste twee albums, zoals Babylon, The Beast, Hic And Nunc, Break en het geweldige The Four Horsemen. Er staan echter ook nummers op die veel experimenteler zijn, zowel qua vorm als inhoud, dan wat de band eerder had gedaan.
Zo zijn er korte tracks met gesproken woord (zoals The Seventh Seal, Seven Bowls en Seven Trumpets) en tracks als The Lamb, The Wakening Beast of Do It die om verschillende redenen een uitdaging zijn om naar te luisteren.
Er is echter geen ander nummer op het album als ∞ (Infinity Symbol). In deze track horen we de Griekse actrice Irene Papas de tekstdelen "I was / I am / I am to come" schier oneindig herhalen over een kale percussietrack. Volgens Vangelis is het nummer een weergave van 'de pijn van de geboorte en de vreugde van de geslachtsgemeenschap'. Vangelis wilde een versie van 39 minuten op het album hebben, maar ging overstag om een vijf minuten durende edit te maken omdat het album anders niet uitgegeven zou worden. Een goede beslissing als je het mij vraagt.
De langste track op het album is nu All The Seats Were Occupied met zijn ruim negentien minuten. In dit nummer worden aan het eind van het album alle elementen op een mooie manier samengebracht.
In november 2024 verscheen een prachtige heruitgave met vier CD's en een Blu-Ray Disc (BD). De CD's bevatten de geremasterde internationale mix en de behoorlijk afwijkende Griekse mix. Op de BD staan surround en stereo mixen in hoge resolutie en beeldopnamen van een Frans TV programma met Aphrodite's Child (ca. 25 minuten).
© 2025 TTZL
Discogs: Aphrodite's Child
Wikipedia NL: Aphrodite's Child
YouTube: 666 [album]
YouTube: The Four Horsemen
YouTube: Seven Bowls
YouTube: Break
Geen opmerkingen:
Een reactie posten