Zoeken in deze blog

zaterdag 1 maart 2014

#69: Van Halen - Van Halen II (1979)

Sinds het verschijnen van hun debuutalbum in 1978 ben ik een groot liefhebber van Van Halen. Met veel plezier draai ik dat album nog regelmatig (met o.a. Running With The Devil), net als hun derde album Women And Children First en vooral nummer vier: Fair Warning.

Van Halen II is bij mij veel minder geliefd, zonder dat ik daar een duidelijke oorzaak voor kan aanwijzen. Reden genoeg om het album weer eens uit te kast te halen!

Het album opent met You're No Good. Een cover van een nummer uit 1963 dat door veel artiesten is opgenomen, maar de #1 hitversie van Linda Ronstadt is waarschijnlijk het bekendst. In de versie van Van Halen is het een popsong met rockinvloeden, maar het steekt wat flets af bij de kracht en energie van het debuutalbum. Het tweede nummer, Dance The Night Away, staat zo mogelijk nog verder af van het debuutalbum. Nog meer pop, nog minder rock. Ik begin te begrijpen waarom dit album me minder doet dan de andere albums.

Maar dan, als ik de hoop bijna heb opgegeven voor dit album, komt de derde track: Somebody Get Me A Doctor. De gitaar van Eddie van Halen klinkt lekker smerig en Michael Anthony levert een lekkere, krachtige baspartij. Deze trend zet zich door in Bottums Up! Ook Outta Love Again is lekker energiek en drummer Alex van Halen laat horen waartoe hij in staat is. Met drie goede en twee mindere tracks slaat de balans op kant A van de LP nog net naar de goede kant door.

Kant B spuit uit de startblokken met Light Up The Sky waarin na 1:42 het tempo stilvalt een mooie rustige passage volgt. Vanaf 2:00 gaat het tempo dan weer omhoog en krijgen we een lekkere gitaarsolo gevolgd door een drumbreak voordat het nummer naar een climax gaat. Het daarop volgende Spanish Fly is een kort instrumentaal akoestische gitaarstuk net als de elektrische evenknie Eruption op het eerste album.

Hierna volgt D.O.A. en dat is een lekkere uptempo rocker. Dé verrassing is wat mij betreft is het op één na laatste nummer, Women In Love. Een nummer met een mooi akoestisch gitaarintro en lekker traag slepend ritme. Zanger David Lee Roth levert hier zijn beste vocalen van het hele album af. Afsluiter van het album is Beautiful Girls en dat is weer meer een pop/rock showcase voor David Lee Roth, met gekke uithalen, trucjes en gimmicks, net als in de eerste twee nummers van het album.

Mysterie opgelost. Het album is niet populair geworden bij me omdat het opent met twee nummers die me niets doen en sluit ook weer af met een soortgelijk nummer. Daartussen zitten echter zeven prima nummers die echt gehoord mogen worden. 

De eerste zes albums van Van Halen (inclusief Diver Down en 1984) zijn in 2000 geremasterd heruitgebracht (in glorieus HDCD). Deze remasters klinken als een klok, met name het basgeluid is onovertroffen. 

© 2014 TTZL


Official website: Van Halen
Fan website: Van Halen
Wikipedia EN: Van Halen
Wikipedia NL: Van Halen
Youtube: You're No Good
Youtube: Bottums Up!
Youtube: Outta Love Again
Youtube: Light Up The Sky
Youtube: Spanish Fly
Youtube: D.O.A.
Youtube: Women In Love
Youtube: Beautiful Girls
Youtube: Running With The Devil (van debuutalbum 'Van Halen')
Youtube: Eruption (van debuutalbum 'Van Halen')
Youtube: You're No Good (Linda Ronstadt)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten