Zoeken in deze blog

zondag 2 oktober 2016

#203: Shabby Tiger - Slow Down (1974)

Shabby Tiger, zegt die naam u iets? Nee? Mij eigenlijk ook niet, behalve dan dat ik één single van die band in mijn collectie heb. Gelukkig is er dan het internet waarop je een stortvloed van informatie over de band kunt vinden. Toch? Nou, dat viel nogal tegen.

Het blijkt een Britse band te zijn geweest, actief in de periode 1974-1979, die een aantal singles en één album heeft uitgebracht. 

In Nederland en een aantal andere Europese landen heeft de band een grote hit gescoord met hun eerste single. Het nummer sloeg in hun thuisland sloeg niet aan, maar op het vasteland kwam het gedurende 1974 en 1975 in diverse hitlijsten op de eerste plaats terecht. In Nederland bereikte Slow Down de 7e plaats in de Top 40. 

Het nummer mixt pop met glam rock en er zijn invloeden van de aanstormende disco te horen. Men doet erg zijn best om heel stoer over te komen (luister vooral even naar de zanger in het begin), maar het blijft een aanstekelijk nummer. Ik kan me goed voorstellen dat ik dit als 10-jarige leuk vond. 

Hun andere singles vonden hun weg niet naar de Top 40, alleen The Devil Rides Tonight bereikte nog de Tipparade. Dit nummer is al veel minder leuk dan Slow Down en als je luistert naar hun enige album Shabby Tiger zul je weinig nummers vinden die je een tweede keer wilt horen.

Shabby Tiger zal daarom een One-Hit Wonder blijven, maar dat is toch meer dan menig ander bandje kan zeggen.

© 2016 TTZL


Facebook website: Shabby Tiger

Youtube: Slow Down
Youtube: Shabby Tiger [album]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten