Zoeken in deze blog

zondag 7 mei 2017

#234: [VA] - 16 Harde Van Lagarde (1978)

Onvervalst jeugdsentiment! Anders kan ik deze plaat niet omschrijven. In 1978 was ik dertien en kocht ik sinds een jaar of vier singletjes en heel af en toe een LP. Op de radio luisterde ik naar Betonuur van de VARA, gepresenteerd door Alfred Lagarde, waarin hij vooral hardrock en heavy metal draaide. Later kwamen er nog soortgelijke programma's als Vuurwerk (Henk Westbroek, VARA) en Stampij (Hanneke Kappen, KRO) bij.

Ook in 1978 werd de commerciële potentie van een goed beluisterd radio-programma herkend. Een klein platenmaatschappijtje huurde de naam van de Hitkrant en van Alfred Lagarde en liet ene 'Willem de Zwijger' een verzamelalbum samenstellen dat werd uitgebracht onder de titel 16 Harde Van Lagarde. Op (niet zo heel) subtiele wijze werd door een stempel met het woord 'BETON' op de hoes verwezen naar Betonuur.

Het album zelf heb ik grijsgedraaid (ik had toen ook nog niet veel meer) alhoewel het stempel 'BETON' wat misleidend is. Er staan wel (bijna) allemaal stevige nummers op, maar lang niet alles is hardrock of heavy metal. 

Zo staan er een aantal nummers op uit de categorie 'Classic Rock':
The Edgar Winter Group - Free Ride
Steppenwolf - Born To Be Wild
Golden Earring - Radar Love
Redbone - The Witch Queen Of New Orleans
Status Quo - Roll Over Lay Down
Boston - Peace Of Mind

een aantal rocknummers met bluesinvloeden:
Free - All Right Now
Bachman-Turner Overdrive - You Ain't Seen Nothing Yet
Livin' Blues - Boogie Woogie Woman
Joe Walsh - Rocky Mountain Way
Frank Vandenkloot - Hip Shakin' Daddy

een rockballad:
Three Dog Night - Liar

een sixties klassieker:
The Pretty Things - Roadrunner

en twee (progressieve) hardrock tracks:
Uriah Heep - Easy Livin'
Black Sabbath - Paranoid

Al met al een album alsof je naar een classic rock radiostation luistert, met één uitzondering. Er is nog een nummer waarin een Zweedse zangeres met een voorliefde voor opera en Sparks wordt gekoppeld aan een paar violisten op speed en een gitarist met een sterallures. Het is geen hit geweest (in tegenstelling tot een andere single van haar, Miracles) en met 'beton' of 'hardrock' heeft het ook niets te maken. Het nummer was ook nergens te vinden dus ik heb het zelf maar geript en er een video van gemaakt zodat jullie er toch nog naar kunnen luisteren. Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb:
Anita Garbo - Race With The Devil

Geen opmerkingen:

Een reactie posten