Zoeken in deze blog

zondag 8 oktober 2017

#256: Tom Petty And The Heartbreakers - Damn The Torpedoes (1979)

De dood van Tom Petty (66) op 2 oktober jl. kwam onverwacht, maar dat was niet de enige reden waarom de schok groot was in de VS. In de rest van de wereld was Tom Petty weliswaar een bekende naam, maar in de VS is hij een grootheid, qua status vergelijkbaar met Bruce Springsteen (getuige zijn 12 gouden en 9 (multi)platina albums).

Daarmee vergeleken is Tom Petty in Nederland nooit een echt grote naam geworden. De meeste bekendheid kreeg hij met zijn derde album Damn The Torpedoes uit 1979 en later ook als lid van supergroep The Traveling Wilburys met George Harrison, Jeff Lynne, Bob Dylan en Roy Orbison.

Ik moet bekennen dat bovenstaande ook voor mijzelf opgaat. Ik heb wel het Damn The Torpedoes album, maar voor de rest heb ik weinig interesse gehad voor zijn muziek zonder daar een gegronde reden voor te kunnen bedenken. Gelukkig wordt dat album wel gezien als het beste dat hij heeft gemaakt. Een album trouwens met een aparte ontstaansgeschiedenis.

Petty had met zijn Heartbreakers twee albums gemaakt voor een klein platenmaatschappijtje dat werd opgeslokt door MCA Records. Hij zag het niet zitten om voor zo'n 'major' te moeten opnemen en probeerde zich op juridische wijze van het contract te bevrijden. Dit lukte niet en de juridische kosten zorgden voor een persoonlijk failliet. Daardoor was hij wel gedwongen verder te gaan met MCA. Voor zijn derde album gebruikte hij een paar van zijn oudere, niet opgenomen nummers en schreef snel wat nieuwe nummers. Juist dát album zou zijn artistieke hoogtepunt en commerciële doorbraak betekenen.

Het album opent met het prachtige Refugee dat ook in Nederland een hitje werd. In het nummer gebruikt Tom Petty een soort 'spraakzang' die in combinatie met zijn wat nasale stemgeluid prima werkt. Het aanstekelijke refrein doet de rest. Ook in het volgende nummer, Here Comes My Girl, horen we deze 'spraakzang' en ook dit nummer kent een mooie opbouw en sterk refrein.

De rest van het album is een mooie afwisseling van stevige rockers als Century City en What Are You Doin' In My Life?, een nummer met pop-invloeden als Shadow Of A Doubt (A Complex Kid) dat me doet denken aan Elvis Costello en zacht-rockende nummers als Even The Losers en Don't Do Me Like That die net zo makkelijk tot het repertoire van Bruce Springsteen hadden kunnen behoren. 

Ten slotte zijn er nog twee nummers waarin het tempo net even lager ligt dan bij de andere nummers: You Tell Me en Louisiana Rain. Dat laatste nummer kent trouwens een ontregelend intro, net als Century City en Even The Losers.

Nu ik album weer eens beluisterd heb blijkt maar weer eens hoe goed het eigenlijk is. Misschien doe ik er goed aan om toch eens wat aandacht te schenken aan de rest van zijn oeuvre. Beter laat dan nooit...

© 2017 TTZL



Officiële Website: Tom Petty
Wikipedia EN: Tom Petty
Wikipedia NL: Tom Petty

YouTube: Refugee
YouTube: Here Comes My Girl
YouTube: Even The Losers
YouTube: Shadow Of A Doubt (A Complex Kid)
YouTube: Century City
YouTube: Don't Do Me Like That
YouTube: You Tell Me
YouTube: What Are You Doin' In My Life?
YouTube: Louisiana Rain

Geen opmerkingen:

Een reactie posten