Zoeken in deze blog

zaterdag 17 maart 2018

#279: Grip Inc. - Griefless (1999)

Soms verbaast mijn collectie mijzelf ook. Zo trok ik laatst van de band Grip Inc. een 10" vinyl plaatje uit de kast. Ik had eerlijk geen idee wat voor band het was, wat voor muziek het was en in mijn eigen administratie kon ik opmerkelijk genoeg niet terugvinden waar en wanneer ik het gekocht heb (ik moet het haast wel uit een uitverkoopbak gevist hebben).

Het label (Steamhammer) gaf wel al een indicatie dat het om hardrock of metal moest gaan. Toen ik de plaat op de draaitafel legde werd ik prettig verrast. A-kant Griefless bleek een zes minuten durende 'epic' te zijn die als een herkenbare metalsong begint, maar al na een minuut een trager en rustiger deel kent (met heerlijk groovende bas) en daarna wordt het tempo weer opgevoerd. Die heerlijke afwisseling blijft het nummer doorgaan en in de tekst maakt men zich boos over het geld verdienen aan het verdriet van een ander:

Millions descend on morbid momentos
Outpouring of grief means outpouring of cash
(...)
Snapping grabbing all haunting collectables
Top prices paid for the memories of the dead

Op de b-kant staat Verräter (Betrayer) en ook dit is een bijzonder krachtige metaltrack met, net als op de a-kant, geweldig drumwerk en afwisseling in tempo en dynamiek. Beide nummers blijken van hun derde album Solidify te komen.

Nieuwsgierig geworden naar de band ging ik eens op internet zoeken. Daar bleek dat Grip Inc. sinds 1993 de band is van drummer Dave Lombardo (de tweevoudig Grammy Award winnaar die het jaar ervoor Slayer had verlaten). Dat verklaarde een hoop! 

Samen met gitarist Waldemar Sorychta, zanger Gus Chambers en een aantal verschillende bassisten heeft Lombardo tussen 1995 en 2004 vier albums gemaakt. De dood van Chambers en de nevenactiviteiten van Lombardo betekenen waarschijnlijk dat het daarbij zal blijven voor wat Grip Inc. betreft.

© 2018 TTZL


Officiële websites: Grip Inc. /  Grip Inc. / Dave Lombardo
Wikipedia EN: Grip Inc.
Wikipedia NL: Grip Inc.

YouTube: Griefless
YouTube: Verräter (Betrayer)

YouTube: Solidify [album]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten