Zoeken in deze blog

zaterdag 25 september 2021

#463: Ultrasound - Death Comes From The Left · A Fool Listens With His Eyes (2001)

Toen ik in september 2017 een pakketje van het Duitse Drone Records open maakte zat er een gratis single bij de bestelling. Het was een promo-versie op transparant vinyl van een 7" van een mij onbekende artiest: Ultrasound. Op zoek naar wat  informatie stuitte ik al direct bij Discogs op meer dan tien artiesten die 'Ultrasound' als naam hebben gekozen. 

Met behulp van de titel van de single kon ik al vrij snel de juiste band vinden en ik las daar (net als op de sticker op de hoes) dat de band op deze release bestaat uit Robert Ovetz en Kirk Latkas en dat Latkas kort deel heeft uitgemaakt van Stars Of The Lid.

Die band kende ik dan weer wel, want daarvan heb ik het fenomenale album The Tired Sounds Of The Stars Of The Lid (daar zou ik eens een blog over moeten schrijven!). En dat blijkt geen toeval, want de muziek van Ultrasound (afgaande op deze single) speelt zich af in hetzelfde industrial/ambient/drone hoekje.

Het afspelen van de single was een uiterst prettige verrassing. Op de A-kant staat het nummer Death Comes From The Left en dat is een prachtig klanktapijt dat vooral ijl en atmosferisch aandoet. Tegelijk heeft het ook een positieve  uitstraling. B-kant A Fool Listens With His Eyes is donkerder van toon en klinkt dreigend en zwaar. Ook dit nummer vind ik prachtig en smaakt naar meer dan de vijf minuten die het werk duurt. Ik ben door het herbeluisteren van de single wel benieuwd geworden naar ander werk van Ultrasound.

Kortom, een cadeau krijgen is natuurlijk meestal fijn, maar als zo'n single twee van die heerlijke tracks bevat is het natuurlijk extra leuk.

© 2021 TTZL


Discogs pagina: Ultrasound

Geen opmerkingen:

Een reactie posten