Zoeken in deze blog

zondag 19 december 2021

#475: Various - This Is New Virgin Pop 1980 (1980)

Verzamelalbums met nummers van verschillende bands hebben niet mijn bijzondere interesse. Of het nou een verzameling van recente hits betreft of van ouder werk, te vaak staan er allerlei nummers die mij niet boeien. Verzamelaars die met zorg zijn opgebouwd rond een specifiek thema (bijvoorbeeld een specifiek genre, feestdagen of een eerbetoon aan een artiest) zijn vaak al beter. Maar soms is daar ineens een compilatie die van begin tot eind boeit. This Is New Virgin Pop 1980 is zo'n album.

Eigenlijk is dat opvallend, want het is op de keper beschouwd niets anders dan een staalkaart van artiesten die rond 1980 op het Virgin Records label albums hadden uitgebracht. Toch voelt het album op één of andere manier aan als een geheel en heb ik het met veel plezier vaak gedraaid. 

Eerlijk gezegd kende ik niet veel uitvoerenden toen ik het album in 1980 (of kort daarna, dat weet ik niet precies meer) aanschafte. XTC was mij bekend van de kleine hit Making Plans For Nigel (drie weken in de Top 40) en ook This Is Pop beviel mij wel. Een paar jaar later zou hun album Mummer mij tot fan maken.

De intelligente synth-pop van The Human League (Empire State Human), John Foxx (Underpass) en Orchestral Manoeuvres In The Dark (Electricity) waren ook nog wel bekend, maar de minder of niet bekende bands waren de echte attractie van het album.

De charismatische Howard Devoto was de blikvanger punk rock band Buzzcocks en startte na zijn vertrek Magazine, dat ik alleen kende van de betere muziektijdschriften. De kennismaking met de muziek van de band middels Shot By Both Sides was echter zeer prettig. Het is een heerlijk ruwe en afwisselde post-punk track met sterke vocalen. De lekker agressieve songs van The Ruts (Babylon's Burning) en The Members (Solitary Confinement) passen hier mooi bij.

De bijdrage van het Australische Mental As Anything (The Nips Are Getting Bigger) is wat meer gepolijst, maar zeker sterk te noemen. Dat geldt ook voor Charade van het Schotse Skids waarin we Stuart Adamson vinden die later succes zou hebben met de band Big Country.

Toppers zijn wat mij betreft de nummers van twee bands waar ik echt nog nooit van gehoord had. Het nummer Thrash van Cowboys International is lekker donkere synth-pop met een opvallende melodie en zanglijn. Helaas maakten ze maar één album (The Original Sin). 

The Flying Lizards pakken een oud nummer (Money) en stoppen dat in een opvallend en humoristisch jasje. Echt geweldig gedaan. Vergelijk het maar eens met het origineel van Barrett Strong (uit 1959) of de cover van The Kingsmen (uit 1964). De meest bekende cover is natuurlijk die van The Beatles van het album With The Beatles uit 1963.

Het album staat helaas niet op Spotify en daarom heb ik een playlist voor This Is New Virgin Pop 1980 aangemaakt met alle tracks.


YouTube: Money [Barrett Strong]
YouTube: Money [The Kingsmen] 
YouTube: Money [The Beatles]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten