Zoeken in deze blog

zaterdag 16 januari 2016

#166: David Bowie - ★ (2016)

Een donderslag bij heldere hemel. Zo mag je het overlijden van David Bowie wel typeren. Zij die zeggen het te hebben zien aankomen behoren óf tot de mensen die heel dicht bij Bowie stonden óf tot de mensen die je ernstig moet wantrouwen (hallo, Ad Visser...).

Sinds zijn overlijden is totale Bowie-gekte uitgebroken. In de UK staan 19 albums en 13 singles van hem in de hitlijsten en het nieuwe album ★ ("Blackstar") komt binnen op 1. 

In Nederland is het al niet anders: ★ op 1, vier andere albums ook in de album Top 100 en 11 nummers in de single Top 100.

Voor  is wat mij betreft alle aandacht terecht. David Bowie neemt afscheid met een heel persoonlijk en sterk album. Twee nummers waren al bekend van een 10" single uit november 2014, maar komen hier in nieuwe uitvoeringen voorbij. Sue (Or In A Season Of Crime) is een nerveus, atmosferisch, uptempo nummer met hoekige ritmes en jazzy invloeden. Hetzelfde kan eigenlijk gezegd worden van 'Tis A Pity She Was A Whore en beide nummers zijn prima, maar hebben waarschijnlijk wel enkele draaibeurten nodig om aan te wennen.

Het album opent met het titelnummer . Een indrukwekkend 10 minuten durend epos (met een mooie clip) waarin diverse verwijzingen zitten naar wat zou gaan komen. Zo is er een astronautenpak met een skelet erin (Major Tom?) en zingt Bowie teksten als:


Something happened on the day he died
Spirit rose a metre and stepped aside

In the villa of Ormen stands a solitary candle
Ah-ah, ah-ah
At the centre of it all, your eyes
On the day of execution, only women kneel and smile

In het begin van het nummer domineren ingewikkelde ritmes, ijle synthesizerklanken en Bowie's breekbare stem. Ongeveer halverwege veranderd het nummer rigoureus van sfeer, maar blijven het wel twee delen van één geheel. Prachtig gedaan.

Het tweede nummer waarvoor een clip gemaakt is heet Lazarus en hierin zitten zo mogelijk nog meer verwijzingen naar zijn aanstaande verscheiden:

Look up here, I’m in heaven
I’ve got scars that can’t be seen
I’ve got drama, can’t be stolen
Everybody knows me now

Look up here, man, I’m in danger
I’ve got nothing left to lose
I’m so high it makes my brain whirl
Dropped my cell phone down below

Het is een traag, onheilszwanger nummer waarin Bowie zowel krachtig als wanhopig klinkt. De saxofoon was het eerste instrument waarmee Bowie als kind in aanraking kwam. Bijna zestig jaar later speelt dat instrument een hoofdrol op het album en zeker in Lazarus. Zowel tekstueel als muzikaal vond ik het direct het meest indrukwekkende nummer van het album en dat was nog voor ik de beklemmende clip had gezien.

Het album sluit af met drie wat meer pop-achtige nummers. De tekst van het mysterieuze Girl Loves Me heeft elementen van nadsat (fantasietaal uit de film A Clockwork Orange) en polari (een straattaal onder andere gebruikt in de homo-scene in de UK) en dat geeft een vervreemdende sfeer.

Dollar Days en I Can't Give Everything Away sluiten in stijl het album af dat met recht een prachtige zwanenzang genoemd mag worden.

© 2016 TTZL


Officiële website: David Bowie
Wikipedia EN: David Bowie
Wikipedia NL: David Bowie
YouTube:  [clip]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten