Zoeken in deze blog

zaterdag 16 april 2016

#179: Eefje de Visser - Staan (2016) [+ Record Store Day 2016]

Vandaag was het weer zover, Record Store Day (zie ook de RSD-blogs #24, #76 en #128). Deze keer kon ik niet 's ochtends vroeg naar Concerto (Utrechtsestraat, Amsterdam), dus probeerde ik het een keer iets later op de ochtend bij North End Haarlem (Marsmanplein).

Ik had mijn zinnen gezet op vijf uitgaven, maar helaas hadden ze er maar twee voor me:

Metallica - Liberté, Égalité, Fraternité, Metallica!Een CD met live-opnamen uit 2003 uit de Franse concertzaal Le Bataclan waar de terroristische aanslag in november 2015 plaatsvond. De opbrengsten gaan naar het Give For France fonds.

Iron Maiden - Empire Of The Clouds
Een 'picture disc' 12 inch met op kant A het epos Empire Of The Clouds van hun laatste album (zie blog #150) en op de B-kant een interview over de totstandkoming van het nummer over de ramp van His Majesty's Airship R101 in 1930.

Het gratis RSD-item van dit jaar is een 7" single van Eefje de Visser. Ik had haar naam wel eens gelezen, maar eigenlijk nog nooit iets van haar gehoord. Op de A-kant vinden het nummer Staan. Aan de ene kant heel gepolijst, zowel de stem als de muziek. Maar dan valt opeens op hoe goed de tekst is en hoe hoekig de zanglijn. En dat die mooi contrasteert met de muziek. En dat die muziek toch ook aparte hoekjes omgaat. Intrigerend nummer van haar album NachtlichtOp de B-kant Luister II, een alternatieve versie van het nummer Luister van haar album. 

Bij thuiskomst toch maar besloten alsnog naar Concerto te gaan. Dat bleek een goede beslissing, want de andere drie uitgaven kon ik daar nog scoren:

The Residents - Please Don't Steal It!
Een op roze vinyl geperste heruitgave van een promotie-album uit 1979.

Frank Zappa & The Mothers Of Invention - My Guitar/Dog Breath
Een heruitgave van de originele 7" uit 1969 op 'splatter green' vinyl. 
Kijk hier een kort filmpje als je wilt weten hoe ze 'splatter vinyl' maken.

Frank Zappa - Joe's Garage
Een heruitgave van de originele 7" uit 1979 op een prachtige picture disc.

Al met al weer een succesvolle RSD, dit keer in twee delen. Volgend jaar ben ik er weer bij. Ik hoop dan wel dat de trend van het ter gelegenheid van RSD op vinyl uitbrengen van reguliere en volop verkrijgbare CD-opnamen dan weer over is. Veel leuker is het als er exclusieve producten worden uitgebracht of dingen die al heel lang niet meer verkrijgbaar zijn.

© 2016 TTZL



Officiële website: Record Store Day (.nl) 
Officiële website: Record Store Day (.com)
Officiële website: Eefje de Visser

Wikipedia NL: Eefje de Visser

YouTube: Staan
YouTube: Luister II

Youtube: Luister

Geen opmerkingen:

Een reactie posten