Zoeken in deze blog

zaterdag 11 juni 2016

#187: Napoleon XIV - They're Coming To Take Me Away, Ha-Haaa! (1966)

In blog #154 besteedde ik al eerder aandacht aan de zogenaamde 'novelty songs'. Nummers die meestal voornamelijk grappig zijn en gemaakt door artiesten die als eendagsvlieg kunnen worden gekwalificeerd of door artiesten onder een pseudoniem. Zo ook de hit van Napoleon XIV uit 1966.

Jerry Samuels werkte als liedjesschrijver en opnametechnicus toen hij met het idee kwam voor een nummer, gebaseerd op het ritme van het Schotse lied The Campbells Are Coming. Hij werkte op dat moment ook aan commercials en had daarvoor een VFO (variable-frequency oscillator) tot zijn beschikking. Hij ontdekt met de VFO en een multi-tack recorder een manier waarop hij de toonhoogte van een stem kon verhogen of verlagen zonder het tempo aan te passen. Dit gebruikte hij in zijn nummer dat hij uitbrengt onder het pseudoniem Napoleon XIV.

Het resultaat is één van de merkwaardigste hits aller tijden: They're Coming To Take Me Away, Ha-Haaa! (NB de clip is niet origineel). Het nummer gaat over een jongeman die zijn ex vertelt dat hij zijn verstand heeft verloren en naar een inrichting gebracht zal worden. Precies waarvoor hij haar gewaarschuwd had toen ze hem wilde verlaten. Het nummer heeft eigenlijk alleen een ritme en geluidseffecten en de tekst wordt ingesproken in plaats van gezongen. Toch heeft het nummer na 50 jaar nog een grote aantrekkingskracht die ik niet kan verklaren.

De b-kant van de single was geheel in stijl. De a-kant staat er namelijk achterstevoren op: !aaaH-aH ,yawA eM ekaT oT gnimoC er'yehT.

Na het onverwachte succes van de single wilde de platenmaatschappij natuurlijk een album. Hierop staan nog meer nummers met als thema geestesziekte, maar een nieuwe hit leverde dit niet op. 

Wel staat er ophet album, als laatste nummer, een antwoord van de ex van Napoleon XIV. Josephine XV zingt hier I'm Happy They Took You Away, Ha-Haaa! In Nederland werd ook driftig ingehaakt op het succes door Floris VI met Ze Nemen Me Eindelijk Mee, Ha-Haa! en Hugo De Groot met Ze Nemen Me Eindelijk Mee. Vanzelfsprekend komt geen van deze nummers ook maar in de buurt van het origineel qua amusementswaarde.

En als je de smaak te pakken hebt qua novelty songs, dan zou je eens kunnen kijken naar de Top 200 Greatest Novelty Songs.

© 2016 TTZL


Wikepedia EN: Napoleon XIV
Wikipedia EN: Novelty
Wikipedia NL: Novelty


YouTube: They're Coming To Take Me Away, Ha-Haaa!

YouTube: I'm Happy They Took You Away, Ha-Haaa! [Josephine XV]
YouTube: Ze Nemen Me Eindelijk Mee [Hugo De Groot]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten