Zoeken in deze blog

zondag 8 januari 2017

#217: Sandii & The Sunsetz - Immigrants (1982)

In mijn middelbareschooltijd (begin jaren 80) ging ik regelmatig naar de audio-afdeling van de openbare bibiliotheek. Ik leende daar het liefst LP's van voor mij onbekende artiesten en kopieerde ze naar cassettes. Zo kwam ik ook in aanraking met Yellow Magic Orchestra (YMO) uit Japan (zie #72).

Als gevolg van de aandacht die YMO trok kwam er in Europa en de UK ineens interesse voor Japanse popmuziek. Er werden platen van Japanse artiesten uitgebracht door platenlabels in de UK en Nederland. 

Zo kwam ik niet alleen in aanraking met de muziek van YMO, maar ook met de solo-albums van de bandleden Haruomi Hosono, Ryuichi Sakamoto (zie #79) en Yukihiro Takahashi. YMO werkte echter ook veel samen met andere Japanse artiesten en die profiteerden mee van de aandacht. Op die manier verschenen ook de albums van onder andere Sheena & The Rokkets, Susan, Plastics en Sandii & The Sunsetz op de westerse markt.

Van die laatste band kon ik toendertijd in de bibliotheek twee platen vinden: Heat Scale en Immigrants. Ik heb de bandjes van die albums al lang niet meer, maar wist nog wel dat de albums me bevielen. Toen ik laatst op Discogs bij het Nederlandse 33/45 Vinyl Records bij toeval een exemplaar van de LP van Immigrants voor een paar euro op de kop kon tikken heb ik ook niet hoeven twijfelen. Ik was benieuwd of ik het nog steeds leuk zou vinden.

Na de eerste tonen van het eerste nummer wist ik weer waarom ik het zo aantrekkelijk vond en vind. Het lijkt op westerse synthesizerpop, maar heeft een duidelijk Aziatisch randje en is geraffineerder dan je op het eerste gehoor zou zeggen. Zangeres Sandii is het product van een Amerikaanse vader en Japanse moeder en is opgegroeid in Japan. Die mengeling hoor je ook terug in de muziek.

Het album opent met de trits Dreams Of ImmigrantsOpen Sesame en Living On The Front Line. Drie sterke nummers die perfect illustreren wat ik in de vorige alinea aangaf. Op het laatste nummer speelt David Sylvian mee (toen nog van de UK-groep Japan). Hij speelt ook mee op Where The Fire Still Burns en dat is ook één van de twee nummers waar hij meeschreef aan de tekst. Zijn aanwezigheid was ook behulpzaam bij het verkrijgen van aandacht in het westen voor het album, net als de interesse van de Engelse muziekbladen en mensen als David Bowie

Het album staat verder vol met lekkere nummers als You Get What You NeedJinjirogeh - The Chunk O' Funk en Perfect Strangers

Helaas is de muziek van Sandii & The Sunsetz niet makkelijk verkrijgbaar op CD. Er bestaan vaak alleen (veelal dure) Japanse import versies. Gelukkig zijn de vinylplaten nog voor een paar euro te koop. De groep kon live trouwens ook goed uit de voeten getuige deze live-opname uit 1984. 

© 2017 TTZL


Discogs webpage: Sandii & The Sunsetz
Wikipedia EN: Sandii & The Sunsetz

YouTube: Dreams Of Immigrants [clip]
YouTube: Open Sesame

Geen opmerkingen:

Een reactie posten