Zoeken in deze blog

zondag 19 februari 2017

#223: Bram Vermeulen En De Toekomst - Politiek (1980)

Met de verkiezingen voor de Tweede Kamer in het vooruitzicht (15 maart a.s.), zat ik te denken aan een blogonderwerp over de relatie tussen muziek en politiek. Natuurlijk zijn er zat protestsongs of politiek geëngageerde nummers, maar dat is niet wat ik zocht. 

Een nummer gemaakt door een politicus dan misschien? Het enige nummer dat ik kon bedenken dat (mede) gemaakt is door een politicus  (Den Uyl Is In Den Olie*) is ook al geen topper. Dan is deze politieke versie van Poen, Poen, Poen veel leuker.

Al zoekende kwam ik echter een mooi nummer tegen van de alweer bijna 17 geleden overleden Bram Vermeulen. Nadat hij successen had gekend in Neerlands Hoop In Bange Dagen (met Freek de Jonge) ging hij muziek maken met zijn eigen band, Bram Vermeulen En De Toekomst.

Van hun eerste, gelijknamige album uit 1980 komt het nummer Politiek. Een lekkere, typische Nederlandstalige jaren-80 popsong met hoekig ritme en een lekkere break na een minuut of twee. En het nummer mag dan inmiddels 37 jaar oud zijn, de tekst is nog steeds verbazend actueel:

Als ik niet kijk
Heb ik het niet gezien
Heb ik het niet gezien
Wist ik er niets van
Kunnen ze mij niets maken
Dus ik kijk niet

Politiek, politiek
Ik ben er niet, ik ken ze niet
Politiek, politiek
Ik kijk niet en ik zeg niets

Kijkend naar de verkiezingscampagnes van nu ben ik bang dat het nummer nog wel een tijdje actueel zal blijven.

Op de b-kant komt meer de poëtische kant van Bram Vermeulen naar voren in een nummer over geschriften in de openbare ruimte, oftewel Tekens Aan De Wand.

* uit dezelfde tijd zijn ook deze twee 'juweeltjes':
Kiele Kiele Koeweit
Wat Doen We Met Die Arabieren Hier


© 2017 TTZL


Officiële website: Bram Vermeulen
Wikipedia NL: Bram Vermeulen

YouTube: Politiek
YouTube: Tekens Aan De Wand

YouTube: Den Uyl Is In Den Olie [Vader Abraham en Boer Koekoek]
YouTube: Poen, Poen, Poen
YouTube: Kiele Kiele Koeweit [Farce Majeure Team]
YouTube: Wat Doen We Met Die Arabieren Hier [Vader Abraham]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten