Zoeken in deze blog

zaterdag 23 februari 2019

#328: Modelbau - Dust (2019)

In de zogenaamde 'Big Week' (officieel Operation Argument) werden op 20 en 21 februari 1944 een reeks geallieerde bombardementen op Duitse vliegtuigfabrieken uitgevoerd om de Luftwaffe aanzienlijk te verzwakken in de voorbereiding van 
D-Day (juni 1944). 

Op 22 februari 1944 konden de vliegtuigen hun eigenlijke doel niet bereiken en daarom werd op de terugweg een gelegenheidsdoel uitgekozen: het spoorweggebied van Nijmegen. Door een slechte uitvoering van het bombardement werd echter niet alleen het doel geraakt, maar ook een groot deel van de stad zelf. Honderden burgers kwamen hierdoor om het leven. Doordat bondgenoten verantwoordelijk waren voor deze catastrofe besloten nationale en lokale autoriteiten decennialang grotendeels te zwijgen over de rampzalige gebeurtenis.

Je vraagt je misschien af waar deze introductie in een muziekblog naar gaat leiden. Welnu, dit verhaal leidt naar de vandaag uitgebrachte track Dust van Modelbau. Achter die artiestennaam gaat Frans de Waard schuil, die experimentele muziek maakt onder zijn eigen naam en vele andere namen, waaronder BeequeenGoem, Kapotte MuziekWander en Wieman.

En de connectie zit in de begeleidende tekst bij de prachtige ambient track Dust waarin Frans de Waard vertelt hij over zijn moeder, die op vijfjarige leeftijd van school naar huis ging voor de lunch op die bewuste 22e september 1944. Normaal bleef ze over, maar die dag van het bombardement niet en zo was ze niet op school toen deze getroffen werd.

In de instrumentale track hoor ik in de eerste vijf minuten een langzame opbouw van de spanning en je hoort als het ware de bommenwerpers naderen. In de volgende vier minuten stel ik me het bombardement voor en is de angst voelbaar. Vanaf minuut negen keert de rust weer en hoor ik als het ware de ontzetting, ontreddering en radeloosheid en in de laatste momenten van de track ontwaar ik flarden van machteloze woede. 

Dit is natuurlijk mijn interpretatie en ik heb geen idee of Frans de Waard het ook zo bedoeld heeft. Maar dat is het mooie van instrumentale muziek. Iedereen kan er zijn eigen verhaal bij hebben (al wordt het hier natuurlijk wel ingekleurd door de begeleidende tekst). 

Ik heb Dust vandaag al vijf keer geluisterd en iedere keer hoor ik er weer nieuwe dingen in. Ik vind het een onwaarschijnlijk mooi en krachtig werk.

© 2019 TTZL



Officiƫle Website: Frans de Waard
Label websites: Korm Plastics / Korm Digitaal (op Bandcamp) 

YouTube: Dust

Geen opmerkingen:

Een reactie posten