Zoeken in deze blog

zondag 17 juli 2022

#505: Dalis Car - The Judgement is The Mirror

Een kleine twee jaar geleden schreef ik blog #411 over het album The Waking Hour van Dalis Car. Het betreft hier niet zozeer een band, maar een éénmalig project van Peter Murphy (zang), Mick Karn (bas, toetsen, gitaar, saxofoon) en Paul Vincent Lawford (ritmes). Tijdens het maken van dat blog stuitte ik een mij niet bekende 7-inch. 

Het is de enige single van Dalis Car en op de a-kant staat de albumtrack The Judgement Is The Mirror (die ik al in blog #411 besprak). Interessant aan de single is dat op de b-kant een exclusieve track staat: High Places. Op de 12-inch versie van de single staat zelfs nog een tweede exclusieve track: Lifelong Moment. Twee goede redenen dus om nog diezelfde dag een mooi tweedehandsje uit te zoeken op Discogs.

High Places bleek een verstilde, zo goed als ritmeloze track die naar verluidt eigenlijk een Mick Karn solowerk is. Het is zo'n nummer dat je moeiteloos op 'herhalen' kunt zetten, waardoor het een soort hypnotiserende uitwerking krijgt. Het doet wat denken aan de de experimentele b-kantjes die Depeche Mode nog wel eens wil maken, zoals Oberkorn (It's A Small Town) of The Great Outdoors.

Lifelong Moment is ook een melancholische track, maar hier zitten wat wat meer ritmische elementen in. Ook dit is waarschijnlijk Mick Karn solo. Ook deze track kan bevalt mij eigenlijk prima. Luisterend naar beide nummers kan ik mij wel goed voorstellen dat deze niet op het album terecht zijn gekomen doordat de sfeer toch wat afwijkend is. 

Jammer is wel dat de nummers nooit als bonustracks aan een heruitgave zijn toegevoegd. En ook op de EP InGladAloneness, de restanten van een onvoltooid album door de dood van Karn, heeft Murphy er helaas niet voor gekozen de twee nummers alsnog van vocalen te voorzien, zoals hij wel deed met Artemis van The Waking Hour dat op de EP Artemis Rise heet. 

© 2022 TTZL


Officiële website: Mick Karn / Peter Murphy
Wikipedia EN: Dalis Car

YouTube: High Places

YouTube: The Judgement Is The Mirror [videoclip]
YouTube: Artemis
YouTube: Artemis Rise
YouTube: Oberkorn (It's A Small Town) [Depeche Mode]
YouTube: The Great Outdoors [Depeche Mode]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten