Zoeken in deze blog

zaterdag 17 september 2022

#514: The xx - VCR (Four Tet Remix) (2010)

In 2009 verscheen xx, het debuutalbum van de Britse band The xx en dat werd goed ontvangen door de pers. Het grote publiek haakte echter pas aan nadat het album midden 2010 werd genomineerd voor een Mercury Prize als 'best album from the UK and Ireland' en die prijs ook won.

De grootste aandacht ging uit naar het aparte geluid van de band. Het werd 'atmospheric indie rock' genoemd en de muziek werd vooral als hoogst origineel geprezen. Ik kan mij daar volledig in vinden. Het zijn perfecte pop songs met een twist en bij iedere beluistering hoor je weer nieuwe details. 

Een nummer dat er bij eerste beluistering al direct uitsprong was voor mij VCR, dat ook op single verscheen. Met een lengte van nog geen drie minuten is het een perfecte belichaming van waarvoor de muziek van The xx staat. 

Opvallend en leuk is dan dat er remixen zijn gemaakt die de lengte van het nummer danig oprekken, het nummer een ander karakter geven, maar de magie weten te behouden. Zo is er de Matthew Dear Remix die qua tempo en zang vergelijkbaar is met het origineel, maar veel dynamischer klinkt en de It's A Fine Line Remix die allerlei geluiden en effecten toevoegt.

Mijn favoriet is echter de Four Tet Remix. Het nummer is hier drie keer zo lang als het origineel en de dromige. trippy atmosfeer van het origineel is hier maximaal uitvergroot. Het is een heerlijke track geworden waarbij de vocalen een ondergeschikte en dienende rol spelen. In één woord geweldig. Ik was dan heel blij toen ik een kopie van de single-sided 12-inch van deze remix via Discogs kon bemachtigen. Geluk zit 'em soms in kleine dingen...

© 2022 TTZL


Facebook: The xx
Wikipedia EN: The xx
Wikipedia NL: The xx


Geen opmerkingen:

Een reactie posten