Zoeken in deze blog

zondag 20 november 2022

#523: Experimental Products - Glowing In The Dark (1984)

Toen ik een half jaar geleden twee grote verzamelboxen ging bestellen bij Vinyl On Demand (VOD), een klein label uit Duitsland, keek ik ook nog even naar de rest van de catalogus. Mijn blik werd toen gevangen door een felgele hoes van een heruitgave van een 12-inch genaamd Glowing In The Dark. De band scheen Experimental Products te heten.

VOD-eigenaar Frank Maier staat voor kwaliteit. Dat geldt zowel voor de keuze in wat hij (her)uitbrengt als qua kwaliteit van vinylpersingen en de verpakking (hoezen, boxen, boeken). Op internet vond ik dat Experimental Products een 80's synth-pop/Hi-NRG  band was, bestaande uit Mark Wilde and Michael Gross.

De uitgaven van VOD zijn veelal experimenteel van karakter en bevinden zich aan de randen van het muziekspectrum. Bij een eerste oppervlakkige beluistering van nummers van deze 12-inch vond ik het niet echt bij VOD te passen. Toch voegde ik de 12-inch toe aan mijn order. Iets eraan intrigeerde mij.

Nadat ik de plaat had ontvangen en een aantal malen had gedraaid bleek waarom. Nadere beluistering ontsloot diepere lagen met ambient- en minimal-invloeden en Glowing In The DarkLove Changes en The Mannequin bleken veel rijker te zijn dan eerst gedacht.

Het oeuvre van Experimental Products is niet groot, maar verzamelen is kostbaar. De originele uitgaven zijn tweedehands soms al best prijzig en de VOD-heruitgave van het complete werk is dat helemaal, vooral doordat het een gelimiteerde oplage was (zoals gewoonlijk bij VOD). Hopelijk komt er nog eens een heruitgave van de heruitgave.

© 2022 TTZL

Geen opmerkingen:

Een reactie posten