Zoeken in deze blog

zaterdag 26 november 2022

#524: Marillion - Garden Party / Margaret (1983)

Op onverklaarbare wijze zijn sommige bands waar ik erg van hou, nog niet aan bod gekomen in tien jaar bloggen. Sinds 1983 volg ik bijvoorbeeld Marillion, maar ik heb niet eerder over ze geschreven. Mijn kennismaking met de band kwam trouwens op toevallige wijze tot stand en had meer te maken de uitvoering van hun derde single dan met de muziek die er op stond.

Ik kwam die single als shaped picture disc tegen in een platenwinkel. De naam Marillion had ik wel eens ergens zien staan, maar eerlijk gezegd maakte het niet echt uit wat er op de single stond. Ik moest dat hebbeding gewoon aanschaffen. 

Op de a-kant staat de single-versie van Garden Party, een nummer afkomstig van hun debuutalbum Script For A Jester's Tear. Het vier minuten durende nummer opent met een geweldig krachtig intro waarna de uit duizenden herkenbare stem van zanger Fish invalt. Wat ook direct opvalt is de mooie, poëtische tekst van zijn hand. De muziek bouwt een brug tussen de muzikale complexiteit van de klassieke progrock van de jaren zestig en zeventig en de energie van de net overgetrokken storm van de punk. De clip is ook een mooi tijdsbeeld.

De b-kant bevat een edit van een live-uitvoering van Margaret. Dit is een non-album track die start met een twee minuten lange, gierende gitaar-intro waarna een uptempo en fel nummer start. Ik zeg met nadruk 'start' want na twee minuten krijgen we een fade-out die doet vermoeden dat er meer moet zijn.

En dat vermoeden klopt, want op de 12-inch duurt de 'full version' van Margaret maar liefst twaalf minuten, compleet diverse tempowisselingen en breaks. Ook  de 'full version' van Garden Party staat op de 12-inch (die is gelijk aan de albumversie) en duurt ruim zeven minuten. Deze langere versies tonen aan dat Marillion-nummers gedijen bij tijd en ruimte. Op de 12-inch staat nog een non-album track, een mooie live-versie van Charting The Single waarvan het origineel een b-kant was van een eerdere single.

Marillion bestaat inmiddels ruim veertig jaar en is onverminderd succesvol, zowel artistiek als commercieel. In een komend blog zal ik eens aandacht besteden aan de prachtige serie luxe heruitgaven, die de eerste acht albums omvat.

© 2022 TTZL


Officiële website: Marillion
Wikipedia EN: Marillion
Wikipedia NL: Marillion

YouTube: Garden Party [clip]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten