Zoeken in deze blog

zondag 19 november 2023

#575: The Pretenders - I Go To Sleep (1981)

De eerste twee albums van The Pretenders vind ik nog steeds geweldige platen en ze hebben ook een aantal klassieke singles opgeleverd, zoals Brass In Pocket, Talk Of The Town en Message Of Love. Echter, de beste single van die vroege periode is voor mij I Go To Sleep

Dat nummer is een prachtige ballad met mooie blazers, smaakvol gearrangeerd en de zang van Chrissie Hynde is afwisselend breekbaar en krachtig. De tekst is ook een juweeltje waarin liefdesverdriet op een prachtige manier wordt verwoord.

De primaire songschrijver van The Pretenders is Chrissie Hynde en ik heb mij dan ook geen moment afgevraagd of het een door haar geschreven nummer was. Pas toen ik onlangs de luxe versie van het album Kinda Kinks van The Kinks (uit 1965) had gekocht, en de bonus-CD draaide, kwam ik er achter dat het anders zat.

Op dat album staat een niet eerder uitgebrachte demo-versie van het nummer door Ray Davies van The Kinks. Alleen piano en zang, maar onmiskenbaar I Go To Sleep

Het nummer is wel al eerder uitgebracht, maar dan door anderen. Allereerst is er reeds in 1965 een uitvoering door The Applejacks, nog in hetzelfde jaar gevolgd door een versie van Peggy Lee en Cher's eigen I Go To Sleep. In 1966 bracht Conny van Bergen het nummer in het Nederlands uit als b-kantje

Ook in latere jaren blijft het nummer vaak gecoverd worden, zoals door Soulwax in 1998 (I Go To Sleep), de versie van Sia uit 2008 of Z Berg's uitvoering in 2018.

Dat Chrissie Hynde dit nummer heeft opgenomen is eigenlijk niet zo vreemd als je weet dat The Pretenders op hun eerste album Stop Your Sobbing hebben staan, ook al een nummer van The Kinks (en dat leidde tot een korstondige relatie tussen Hynde en Davies).

Het is geweldig leuk om te horen hoe die verschillende srtiesten allemaal hun eigen draai aan het nummer geven, maar alle genoemde versies van I Go To Sleep gehoord hebbende, blijft de versie van The Pretenders toch mijn favoriet.

© 2023 TTZL

Officiële website: The Pretenders
Wikipedia NL: The Pretenders
Wikipedia EN: The Pretenders

YouTube: I Go To Sleep
Spotify: I Go To Sleep

YouTube: Brass In Pocket
YouTube: Message Of Love

YouTube: I Go To Sleep (demo) [Ray Davies]
YouTube: I Go To Sleep [The Applejacks]
YouTube: I Go To Sleep [Peggy Lee]
YouTube: I Go To Sleep [Cher]
YouTube: Ik Val In Slaap [Conny van Bergen]
YouTube: I Go To Sleep [Soulwax]
YouTube: I Go To Sleep [Sia]
YouTube: I Go To Sleep [Z Berg]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten