Zoeken in deze blog

zaterdag 17 februari 2024

#588: Chicory Tip - Survivor (1975)

Bij het selecteren van een blogonderwerp kwam ik een single tegen van Chicory Tip. Dat is een Engelse band die in 1967 werd opgericht en in 1975 weer uiteenviel. De band heette eerst The Sonics voordat ze de aparte groepsnaam aannamen die naar de plant cichorium intybus verwijst (ook bekend als wilde cichorei of wegenwachter; 'chicory' in het Engels).

De band maakte in 1970 en 1971 een handvol singles die flopten voordat ze in 1972 met Son Of My Father kwamen (zie ook blog #553). Dat werd een grote hit en reikte tot de nummer één positie in de UK en België en in Nederland tot nummer vier in de Top 40. Het is denk ik een nummer dat veel mensen zullen herkennen zonder dat de groepsnaam direct een belletje doet rinkelen.

Het bleef bij dit ene succes, want de daaropvolgende singles What's Your Name  (1972) en Good Grief Christina (1973) deden het veel minder goed. In Nederland bereikten ze respectievelijk de 28e en 31e plaats.

In 1975 was ik tien jaar oud (en bezat waarschijnlijk net zoveel singles) en zeer waarschijnlijk was ik wel bekend met Son Of My Father. Dat zal dan ook wel de reden zijn geweest dat ik de single Survivor uit zijn lijden in de uitverkoopbak heb verlost. Het nummer was in de Tipparade blijven steken, maar ging thuis natuurlijk in heavy rotation met zo weinig keuze. In mijn herinnering was het een lekker nummer.

Na herbeluistering moet ik mijn mening echter bijstellen. De stijl is archetypisch midden jaren zeventig en past naadloos in een rijtje met bands als The Rubettes, Bay City Rollers, Sailor, Racey en Showaddywaddy. Vederlichte pop, opgeleukt met snufjes rock en rock 'n' roll.

De tekst gaat over een 'overlever':

I was born a motherless child
I was born right in December
And the only thing I remember
Was growing up all alone

Without love or friends to help me
The odds were high against me
But I kept on fighting
And I made it on my own

'Cause I'm a survivor, survivor, survivor
No, no, no-one puts me down
I'm a survivor, survivor, survivor
No, no, no 

Het zou de tekst voor een brute heavy metal track kunnen zijn, maar het grappige is dat als je er de niets-aan-de-hand muziek bij hoort, in combinatie met de vrolijke manier van zingen, dan geloof je er helemaal niets meer van! Survivor was de laatste single die verscheen voordat de band ermee stopte.

Op de andere kant van de single staat Move On en met zijn sixties beat gevoel is dit het leukste nummer de hier genoemde tracks. Ondanks dat het alleen maar als b-kantje op twee singles is verschenen komt het nummer ook terug op de vele Greatest Hits albums die zijn verschenen van de band. Logisch, met zo weinig echte (grote) hits komt zo'n beetje ieder nummer van de band in aanmerking om te worden opgenomen op zo'n album. Het is natuurlijk ook lastig verzamelen bij een band die maar één album gemaakt en klein aantal singles (die niet op dat album staan) heeft gemaakt.

De band werd door een paar originele leden in 1996 weer tot leven gewekt en men treed ook nu nog steeds op. Voor mij is de eindconclusie dat het een leuke jeugdherinnering is en dat het daar ook vooral bij moet blijven.

© 2024 TTZL


Officiële website: Chicory Tip
Fan website: Chicory Tip
Wikipedia EN: Chicory Tip
Wikipedia NL: Chicory Tip

YouTube: Son Of My Father [video]
YouTube: Survivor
YouTube: Move On

Spotify: Survivor
Spotify: Move On

Geen opmerkingen:

Een reactie posten