Zoeken in deze blog

zaterdag 13 april 2024

#596: Kayak - See See The Sun (1973)

Ton Scherpenzeel (toetsen) en Pim Koopman  (drums) zaten samen in de band High Tide Formation waarvan in 1970 de single Fluffy verscheen (met op de b-kant White Walls). Ontevreden met de richting van de band richtten ze Kayak op, samen met Johan Slager (gitaar), Jean Michel Marion (bas) en Max Werner (zang). Die laatste, die met zijn kenmerkende stem Kayak een heel eigen geluid gaf, overleed deze week op 70-jarige leeftijd.

Kayak's eerste album See See The Sun uit 1973 laat er vanaf de start geen twijfel over bestaan welke kant de muziek uitgaat: een combinatie van prog rock en art rock. Openingstrack Reason For It All start met een klassiek aandoende piano-riedel, waarna een typische prog rock-toetsenpartij en meerstemmige zang losbarsten. En dat gedurende ruim zes minuten. 

Dat het daaropvolgende Lyrics de eerste hitsingle zou worden (#20 in de Top 40) ligt niet erg voor de hand. Het is een nummer met veel tempowisselingen en een ingewikkelde zangmelodie. Het laat wel horen waartoe de aparte, wat indringende stem van Max Werner in staat is. Werner had overigens een opleiding tot drummer gehad en voelde zich dat ook meer dan zanger (maar de band had al een drummer in Pim Koopman).

Het album grossiert verder in prachtige, uitgesponnen nummers als Mouldy Wood, Lovely Luna en Hope For A Life. Rustpuntjes staan er ook op met Forever Is A Lonely Thought en titeltrack See See The Sun. Daartussenin geklemd zit de tweede hitsingle van het album (#18 in de Top 40): Mammoth

Dat nummer roept wisselende reacties op. Zo las ik een lovende recensie over het album op een Amerikaanse website, maar waarin ook staat: "...alleen het irritant bombastische Wurlitzer-geluid op "Mammoth" haalt niet de standaard van de rest van het album". Wat die Amerikaan echter niet weet is dat we hier naar het geluid van een draaiorgel (en niet een Wurlitzer), verwerkt in deze heerlijke bombastische, over-de-top compositie. Het zware, vervormde basgeluid dat gecombineerd wordt met het geluid van het draaiorgel vind ik in ieder geval fantastisch werken. 

Werner zou ook op de volgende vier Kayak-albums de vocalen (en percussie en mellotron) blijven verzorgen. Van die albums kwamen hits als Wintertime, Chance For A Lifetime en Starlight Dancer. Daarna gaf Werner aan toch echt als drummer verder te willen gaan. Drummer Charles Louis Schouten, die Pim Koopman na het vierde album had vervangen, moest plaatsmaken omdat men Werner bij de band wilde houden. 

Met Edward Reekers als nieuwe zanger werd het album Phantom Of The Night opgenomen, met daarop hun grootste hit: Ruthless Queen

In 1979 maakte Werner al eens een solo-album (Rainbow's End) en terwijl het einde van Kayak naderde leverde hij in 1981 zijn tweede solo-album Seasons af. Daarop staat het nummer Rain In May en dat wordt een grote hit in Nederland (#3 in de Top 40). Ook in Vlaanderen, Duitsland en Zwitserland wordt het een hit en in de Amerikaanse Billboard Hot 100 komt het nummer tot de 74e plaats.

Max Werner was een karakteristieke zanger en drummer en het weer eens een keer uit de kast trekken van het geweldige album See See The Sun en het fijn melancholische Rain In May is een mooie manier hem te herdenken.

© 2024 TTZL


Officiële website: Kayak
Wikipedia EN: Kayak
Wikipedia NL: Kayak

YouTube: See See The Sun [album]
Spotify: See See The Sun [album]

YouTube: 
Reason For It All
YouTube: Lyrics
YouTube: Mouldy Wood
YouTube: Lovely Luna
YouTube: Hope For A Life
YouTube: Mammoth
YouTube: 
See See The Sun

YouTube: Wintertime
YouTube: Starlight Dancer [video]
YouTube: Ruthless Queen [video]

YouTube: Fluffy [High Tide Formation]
YouTube: White Walls [High Tide Formation]
YouTube: Rain In May [Max Werner]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten