Zoeken in deze blog

dinsdag 25 april 2017

#232: Sam Gopal - Escalator (1969) [+ Record Store Day 2017]

Op zaterdag 22 april was het weer zover: Record Store Day. Iets na acht uur 's ochtends sloot ik bij Concerto (zie foto 8) achter in de rij aan. Volgend jaar moet ik maar weer iets eerder ter plaatse zijn. 

Desondanks kon ik bijna alles waar ik mijn zinnen op gezet had meenemen. En later bij Velvet Music vond ik ook nog de LP van The Durutti Column die bij Concerto op was (ze hadden wel één exemplaar gekregen!). Mijn oogst was deze keer:

Peter Baumann/Conrad Schnitzler & Pyrolator/Conrad Schnitzler & Schneider TM - [idem] (12")
Sam Gopal - Escalator (LP+7")
The Durutti Column - Short Stories For Pauline (LP clear vinyl)
+ het Nederlandse RSD cadeau van dit jaar:

Vooral het te pakken krijgen van de LP+7" van Sam Gopal vond ik erg leuk (al komt later nog de CD versie uit). 

De band begon in 1967 als Sam Gopal's Dream, vernoemd naar de oprichter en tabla-speler en percussionist uit Maleisië. Na het uit elkaar gaan van deze groep in 1968 vormde Gopal een nieuwe band, ditmaal simpelweg Sam Gopal geheten. 

Het eerste en enige album van de band is gevuld met typisch Britse jaren 60 psychedelica. Escalator, zoals het album heet, zou nu volledig vergeten zijn als niet ene Ian Willis (gitaar & zang) in de band had gezeten, tegenwoordig beter bekend als de in december 2015 overleden Lemmy van Motörhead

Het album is beslist geen vijfsterrenplaat, maar het is heel interessant om te horen hoe een jonge Lemmy zingt en speelt. Daarnaast heeft hij meer dan de helft van de nummers (mee)geschreven. 

Het album opent sterk met Cold EmbraceThe Dark Lord en The Sky Is Burning, maar ook op de rest van het album staan nog een paar sterke tracks als You're Alone Now en Midsummer Night's DreamAls bonus wordt de in 1968 opgenomen, maar nooit uitgebrachte, single Horse Back Door Man erbij geleverd.

Wil je het hele album een keer luisteren, dan kun je daar natuurlijk voor terecht op YouTube.


© 2017 TTZL


Officiële website: Record Store Day (.nl) 
Officiële website: Record Store Day (.com)
Wikipedia EN: Sam Gopal


YouTube: Escalator [hele album]

YouTube: Cold Embrace
YouTube: The Dark Lord
YouTube: Midsummer Night's Dream
YouTube: Horse
YouTube: Back Door Man

Geen opmerkingen:

Een reactie posten