Zoeken in deze blog

zondag 17 maart 2019

#331: BZN - Goodbye Sue (1975)

Eind jaren zeventig begon ik als bijna-tiener met het kopen van plaatjes. Veel daarvan zijn singles die de Top 40 en TopPop haalden en daarbij zijn ook twee singles van BZN. Het gaat hier wel om de 'vroege BZN' uit de tijd dat ze leuke muziek maakten en niet erg succesvol waren. Later draaiden die twee dingen radicaal om.  

BZN haalde wel de Top 40 in het begin van hun carrière, maar kwamen haalden nooit de top vijftien. Zo waren er eind jaren zestig Waiting For You en Everyday I Have To Cry. Twee nummers die nadrukkelijk leentjebuur spelen bij Britse voorbeelden.

Daarna ging de muzikale stijl in de vroege jaren zeventig meer richting rock in nummers als Bad Bad WomanRolling Around The Band en Sweet Silver Annie. Wederom hoor je de inspiratie van Britse en Amerikaanse bands duidelijk terug. Na een bewerking van een klassiek thema uit Gioachino Rossini's Il barbiere di Siviglia in Barber's Rock stort BZN zich op de midden jaren zeventig populaire glam rock. 

Dit is het moment dat ik aanhaak als negenjarige. Love Me Like A Lion wordt slechts een kleine hit (nr. 23 in de Top 40 in 1974), maar het nummer spreekt me aan. Het heeft een pakkend gitaar-intro en de stem van Jan Keizer is gedrenkt in echo wat een leuk effect geeft. De outro is lang en goed gedaan en ook nu nog vind ik het een leuk nummer.

In 1975 volgt Goodbye Sue en dat begint met een heerlijke bas-riff die het hele nummer prominent aanwezig blijft. Een opvallende gitaarpartij, prima zang en lekkere breaks doen de rest. Gewoon een prima nummer dat ik nog graag mag draaien, maar ook dit kwam de top twintig niet binnen.

Na een geflopte single (Djadja) werd het roer omgegooid, kwam Anny Schilder erbij, werd de muzikale koers drastisch gewijzigd met als resultaat de nummer één hit Mon Amour waarna ik geen seconde meer vrijwillig naar BZN heb geluisterd. Gelukkig hebben we de pre-Mon Amour opnamen nog...

© 2019 TTZL



Officiële website: BZN
Wikipedia EN: BZN
Wikipedia NL: BZN

YouTube: Goodbye Sue 

YouTube: Waiting For You [1968]
YouTube: Everyday I Have To Cry [1969]
YouTube: Bad Bad Woman [1971]
YouTube: Rolling Around The Band [1973]
YouTube: Sweet Silver Annie [1973]
YouTube: Barber's Rock [1974]
YouTube: Love Me Like A Lion [1974]
YouTube: Mon Amour [1976]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten