Zoeken in deze blog

zondag 22 december 2019

#371: Dianne Heatherington - Heatherington Rocks (1980)

Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig was ik een fervent luisteraar van de programma's Betonuur en Stampij op Hilversum III. Ik nam de programma's op en bij het overspelen op een andere cassette monteerde ik de aankondigingen eruit (zo goed en zo kwaad als dat ging). Later heb ik die cassettes weer naar CDr gebrand en het is nog steeds leuk om al die nummers en (delen van) aankondigingen van Alfred Lagarde en Hanneke Kappen te horen. 

Op die manier kwam ik ook in aanraking met een nummer van Dianne Heatherington en gisteren kwam ik, veertig jaar later, haar enige album voor twee euro (!) tegen in een bak met tweedehands LP's bij Concerto. Die kon ik natuurlijk niet laten staan.

Van Dianne Heatherington wist ik eigenlijk niets, maar ze blijkt lange tijd actief te zijn geweest in de muziekscene van Winnipeg, met ondere andere Dianne Heatherington And The Merry-Go-Round. Ze werd in 1970 een lokale beroemdheid tijdens het Man-Pop FestivalDoor overvloedige regen en storm werd het festival van buiten naar binnen verplaatst, maar door een contractuele overeenkomst kreeg Led Zeppelin hun gage zonder op te hoeven treden. 

Dit zinde Heatherington niet en zij zorgde er persoonlijk voor dat de groep alsnog zou optreden. Daarnaast presenteerde ze kort een eigen lokaal TV-programma. Dit alles leverde haar bijnamen op als "the undisputed First Lady of Winnipeg rock 'n' roll" en "Winnipeg’s own Janis Joplin". Zonder ooit een plaat gemaakt te hebben was haar faam al zo groot dat toen ze begin jaren zeventig van Winnipeg naar Toronto verhuisde, The Guess Who het nummer Bye Bye Babe eraan wijdde (Bill Wallace van The Guess Who zat eerder in The Merry-Go-Round).

In 1980 kwam het er dan toch van dat Heatherington een plaat kon maken, al ging ook dit niet zonder slag of stoot. De platenmaatschappij ging failliet voordat het album uitkwam en ze moest de mastertapes opkopen en onderbrengen bij een ander maatschappij zodat het album alsnog kon verschijnen.

De albumopener is Helter Skelter en dat is ook het nummer dat ik op de radio had leren kennen. Het is een intense cover van het origineel van The Beatles en ik vind het nog steeds één van de beste covers van het nummer. Het album blijkt verder vol te staan met covers (maar veelal minder bekende nummers) en twee originele tracks (Mr. Nice Guy en Don't Lie To Me) en gezien de kwaliteit daarvan hadden dat er best meer mogen zijn. 

Een verrassende cover is bijvoorbeeld In The Heat Of The Night die wat mij betreft veel beter is dan het origineel van Smokie en de cover van Pat Benatar. Hot Rush is een cover van Bill & The Bills, een obscure Canadese band waar ik verder niets van kan vinden. Het is een lekker uptempo en lawaaiig nummer en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het origineel.

He's A Rebel is een cover van het door Gene Pitney geschreven nummer voor The Shirelles. Zij wezen het af, maar Phil Spector wilde het wel opnemen met The Crystals. Zij waren echter aan het touren en Spector nam het toen op met The Blossoms, maar bracht het tot hun stomme verbazing wel uit als single van The Crystals (ja, er werd heel wat gesold met artiesten in de vroege jaren zestig). Ik vind dit overigens het minste nummer van het album.


Rock 'N' Roll Gypsies is een cover van een niet officieel uitgebracht nummer van Gypsy Trips uit 1965 (bekender is de cover van Hearts & Flowers uit 1967) en het is een lekkere jaren tachtig powerpop versie van dit jaren zestig nummer geworden.Het bluesy Mama Just Wants To Barrelhouse All Night Long sluit het album in stijl af. Het origineel van Bruce Cockburn (uit 1973) is veel ingetogener, maar ik kan beide versies wel waarderen.

Ik kende veertig jaar lang alleen Helter Skelter van Dianne Heatherington, maar na een paar draaibeurten ben ik ervan overtuigd dat het twee welbestede euros zijn geweest. Helaas kwam ik er ook achter dat zij al in 1996 op 48-jarige leeftijd aan de gevolgen kanker is overleden.

© 2019 TTZL


Wikipedia EN: Dianne Heatherington

YouTube: Helter Skelter
YouTube: Mr. Nice Guy
YouTube: In The Heat Of The Night
YouTube: Don't Lie To Me
YouTube: Hot Rush
YouTube: He's A Rebel
YouTube: Rock 'N' Roll Gypsies
YouTube: Mama Just Wants To Barrelhouse All Night Long

YouTube: Bye Bye Babe [The Guess Who, 1973]

YouTube: Helter Skelter [The Beatles, 1968]
YouTube: In The Heat Of The Night [Smokie, 1977]
YouTube: In The Heat Of The Night [Pat Benatar, 1979]
YouTube: He's A Rebel [The Blossoms/The Crystals, 1962]
YouTube: Rock 'N' Roll Gypsies [Gypsy Trips, 1965]
YouTube: Rock 'N' Roll Gypsies [Hearts & Flowers, 1967]
YouTube: Mama Just Wants To Barrelhouse All Night Long [Bruce Cockburn, 1973]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten