Zoeken in deze blog

zondag 15 december 2019

#370: Takashi Tsuzuki ‎– Soundview (2003)

Een gokje nemen kan soms lonen. Toen ik tweedehands 12 inches van Komet, Taylor Deupree en Monolake aan het bestellen was bij een verkoper op Discogs zag ik bij hem ook een 12" van Takashi Tsuzuki. Ik kon weinig over de artiest vinden, maar voldoende om voor een paar euro de gok te nemen.

Ik geef toe, het mooie gele vinyl was zeker een reden dat deze 12 inch mijn aandacht trok (en zijn volgende 12 inch Liaison ziet er net zo mooi uit). 

Dat Tsuzuki aardig onder de radar weet te blijven blijkt wel uit het feit dat op Discogs alleen die twee 12 inches van hem vermeld worden en er op Wikipedia zelfs niets te vinden is. Na wat zoeken op internet ben ik er achter dat hij werkt als componist van reclamemuziek, producer, re-mixer en docent aan de Nagoya University of Arts. Ook blijkt hij veel meer muziek te hebben uitgegeven dan op Discogs vermeld staat.

De 12 inch die ik bestelde heet Soundview en bevat vier tracks die weliswaar allemaal als techno kunnen worden aangeduid, maar toch verschillend van karakter zijn. Traffic is tech house waarin uptempo beats uit techno worden gecombineerd met melodielijnen uit house. Krakend vinyl geluiden en inventieve basloopjes maken het nummer helemaal af. Rush To The Bottom start wat experimenteler en pikt langzamerhand aan bij het vorige nummer, al zijn dub-achtige elementen het hele nummer aanwezig. 

Op de b-kant heeft Haze The Scape een atmosferische klank, maar dan wel met een voortstampend ritme. In het tweede deel zitten interessante breaks die je af en toe op het verkeerde been zetten. Afsluiter Les Chinoises heeft een baslijn die zou uit een reggaenummer lijkt te zijn overgenomen, terwijl ook de uptempo ambientklanken van The Orb (zie blogs #47 en #133) als referentiekader kunnen dienen.

Nu ik deze 12 inch voor dit blog weer eens goed beluisterd heb is het misschien verstandig om eens op zoek te gaan naar het andere werk van Takashi Tsuzuki.

© 2019 TTZL


Officiële website: Takashi Tsuzuki
Bandcamp: Takashi Tsuzuki / Takashi Tsuzuki

YouTube: Traffic
YouTube: Rush To The Bottom
YouTube: Haze The Scape
YouTube: Les Chinoises

Geen opmerkingen:

Een reactie posten