Zoeken in deze blog

zondag 29 december 2019

#372: Epische Rock Songs uit de TOP 2000 (2019)

Ook in de laatste dagen van 2019 is er weer geen ontkomen aan de TOP 2000 en dat vind ik allerminst erg. Muziek die je normaal gesproken niet (meer) op de radio hoort komt weer eens langs en het is een feest der herkenning én soms van ontdekking.

Nou ben ik een liefhebber van lange nummers. Ze kunnen mij niet lang genoeg zijn. Epische songs van tientallen minuten die muzikaal en tekstueel een verhaal vertellen vind ik prachtig. Daarnaast heb ik een voorliefde voor stevige muziek (rock, hard rock, metal... noem het wat je wilt). Gelukkig zijn van oudsher lange en stevige nummers goed vertegenwoordigd in de TOP 2000 en in de voorloper, de TOP 100 Allertijden.

Maar alles veranderd en ook in de TOP 2000 merk je dat de rockdinosaurussen langzaamaan verdreven worden door artiesten van nu (en dat is maar goed ook want anders zou de TOP 2000 zijn relevantie verliezen). Daarom was ik benieuwd of ik nog wel een eigen Top 10 zou kunnen maken van nummers die stevig zijn, lang duren en mij na aan het hart liggen. 

Dat bleek gelukkig nog geen probleem. Van het majestueuze Stairway To Heaven tot de muzikale genialiteit van Halo Of Flies. En van Hollands trots Radar Love tot de hemelse herrie van Smells Like Teen Spirit en het magnum opus Bat Out Of Hell.

Ik heb een YouTube Playlist aangemaakt waarmee onderstaande tracks achter elkaar worden afgespeeld en je bijna 80 minuten kunt genieten van:

Led Zeppelin - Stairway To Heaven (1971, #5)
Alice Cooper - Halo Of Flies (1973, #535)
Deep Purple - Child In Time (1970, #12)
Meat Loaf - Bat Out Of Hell (1977, #363)
Golden Earring - Radar Love (1973, #23)
Nirvana - Smells Like Teen Spirit (1991, #37)
AC/DC -Let There Be Rock (1977, #623)
Iron Maiden - Fear Of The Dark (1993, #174)
Guns N' Roses - November Rain (1992, #14)
Metallica - Master Of Puppets (1986, #85)

Maar van andere muziekgenres staan er natuurlijk ook veel 'epische tracks' in de TOP 2000 van 2019. Daarover volgende week meer.

© 2019 TTZL


Officiële website: TOP 2000
Wikipedia NL: TOP 2000

Geen opmerkingen:

Een reactie posten