Na de split in 1986 ging Biafra zich vooral richten op het runnen van het Alternative Tentacles label (met het briljante motto 'Tormenting The Stupid Since 1979') en bracht hij regelmatig solo-albums uit, zowel spoken word als muziek, het laatste vaak in samenwerkingen of gelegenheidsgroepen.
De samenwerking uit 1989 met de Canadese hardcore-band D.O.A. bevalt mij het beste. Last Scream Of The Missing Neighbors bevat een half uurtje heerlijke, kwaliteitspunk met een mening.
De eerste vier nummers verschillen muzikaal niet heel veel van elkaar, maar klinken prima en bij de a capella opening van het het eerste nummer (That's Progress) weet je meteen dat het tekstueel ook weer goed zit:
Give me an M!
Give me an A!
Give me a you!
Give me an L!
Give me your money! (Sure!)
What's that spell? (Mall!)
What's that spell? (Shopping Mall!)
Veel teksten zijn dertig jaar later nog verbazingwekkend actueel, zoals over de tandeloze UN vredesmacht (Attack of the Peacekeepers) of het hilarische Power is Boring waarin de alledaagse problemen van een dictatoriaal heerser worden behandeld. Het onderwerp in Wish I Was in El Salvador is dan wel achterhaald, de focus op de overzeese Amerikaanse "interventies" is dat zeer zeker niet.
Muzikaal gezien zijn de laatste twee nummers het meest interessant. Op een hele knappe manier bewerken Biafra en D.O.A. het geweldige origineel van The Animals naar een heel eigen versie van We Gotta Get Out of This Place. Ook de tekst lijkt op hun lijf geschreven.
Afsluiter is het bijna veertien minuten durende Full Metal Jackoff. Het nummer kent een prachtige opbouw waarbij de riff ontstaat vanuit gitaar-feedback en de track langzaam wordt opgebouwd. Het nummer kent krachtig gitaarwerk van D.O.A.'s Joe Keithley en de tekst van het nummer is een bijtende aanval op de regering Reagan/Bush.
Het gaat over het Iran-Contra-schandaal, de vermeende betrokkenheid van de CIA bij drugsinvoer in de Verenigde Staten, de controle over de samenleving en de dreigende verandering van Amerika in een politiestaat. Ook wordt de veronderstelde betrokkenheid belicht van de Amerikaanse regering bij het vermoorden en verdwijnen van hun eigen burgers ("net als in Chili of Guatemala") en vandaar de titel Last Scream of the Missing Neighbors. Heel treffend is de passage waarin Biafra vraagt "Do you really think your neighbors would even care?" terwijl het geluid van marcherende laarzen aanzwelt.
Natuurlijk hoef je het niet met alles eens te zijn, maar vooral de bevlogenheid en het doorzettingsvermogen dat Jello Biafra al tientallen jaren tentoonspreidt moet toch ontzag afdwingen. Speciale vermelding verdient nog de hoes van 'Punk Art Surrealist' Winston Smith die al veel meer hoezen voor onder andere Dead Kennedys en Jello Biafra heeft gemaakt.
© 2020 TTZL
Officiële website: Jello Biafra / D.O.A.
Facebook: Jello Biafra / D.O.A.
Wikipedia EN: Jello Biafra / D.O.A.
Wikipedia NL: Jello Biafra / D.O.A.
Officiële website: Jello Biafra / D.O.A.
Facebook: Jello Biafra / D.O.A.
Wikipedia EN: Jello Biafra / D.O.A.
Wikipedia NL: Jello Biafra / D.O.A.
YouTube: Last Scream Of The Missing Neighbors [album]
YouTube: That's Progress
YouTube: Attack of the Peacekeepers
YouTube: Wish I Was in El Salvador
YouTube: Power is Boring
YouTube: We Gotta Get Out of This Place
YouTube: Full Metal Jackoff
YouTube: We Gotta Get Out Of This Place [The Animals, 1965]
YouTube: That's Progress
YouTube: Attack of the Peacekeepers
YouTube: Wish I Was in El Salvador
YouTube: Power is Boring
YouTube: We Gotta Get Out of This Place
YouTube: Full Metal Jackoff
YouTube: We Gotta Get Out Of This Place [The Animals, 1965]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten