Zoeken in deze blog

zondag 31 oktober 2021

#468: Deep Forest with Peter Gabriel - While the Earth Sleeps (1996)

Eerlijk gezegd heeft de hele COVID-19 toestand tot nu toe voor mij persoonlijk (gelukkig) geen al te ingrijpende gevolgen gehad. Toch is er wel iets dat ik echt mis en dat is het struinen door de bakken van platenwinkels. Ja, dat kan weer, maar ik merk toch dat ik niet meer zo onbezorgd en onbekommerd mijn gang ga. En dat terwijl je door dat struinen vaak leuke, onverwachte dingen op de kopt tikt (door Spotify scrollen is toch nét even anders...).

Zo stuitte ik eens op een tweedehands exemplaar van een CD-single van Deep Forest met Peter Gabriel. Deep Forest zei mij alleen vaag iets, maar als zelfverklaard Gabriel-fan heb ik die single natuurlijk meteen aangeschaft. Deep Forest bleek ik te kennen van de Top 40-hit Sweet Lullaby uit 1994, maar dit nummer komt van de soundtrack van de (prima) film Strange Days van regisseur Kathryn Bigelow

Het Franse duo Deep Forest mixt ambient, electronic dance en chill-out met ethnische muziekinvloeden en gezien Gabriel's betrokkenheid bij world music is dit eigenlijk geen verrassende combinatie. Zoals alle muziek van Deep Forest balanceert While The Earth Sleeps op de grens van kunst en edelkitsch, maar met name de bijdrage van Gabriel's warme stemgeluid (gezongen in het Bulgaars, Spaans en Engels) doet de balans wat mij betreft naar de goede kant doorslaan. Op deze CD-single staat een lange versie die iets beter werkt dan de korte versie van While The Earth Sleeps die in de film gebruikt wordt.

De echte verrassing was het tweede nummer op de CD (van Juliette Lewis) en dat zit wel in de film, maar staat niet op de soundtrack-CD. Lewis is naast muzikante (met solo- en groepsplaten) vooral bekend als actrice en zij heeft een uitgebreid film-CV. Ik had mij niet eerder gerealiseerd dat ze in een flink aantal films speelt die ik goed vind, zoals Martin Scorsese's Cape FearWoody Allen's Husbands and Wives, Oliver Stone's Natural Born Killers en Robert Rodriguez's From Dusk Till Dawn.

Het nummer is Rid Of Me en wisselt tussen rustige passages en heftige uitbarstingen af en laat horen wat een goede zangeres Lewis is. Zij doet absoluut recht aan de originele versie van PJ Harvey. Het is leuk om de twee versies naast elkaar te leggen en dan hoor je dat de stem van Lewis net iets sensueler klinkt in de rustige stukken en Harvey's stem net iets krachtiger is in de ruwere delen.

Misschien moet ik toch maar weer eens wat meer de fysieke platenzaken bezoeken om dit soort pareltjes uit de bakken vissen.

© 2021 TTZL


YouTube: While The Earth Sleeps (long version) [Deep Forest with Peter Gabriel]
YouTube: Rid Of Me [Juliette Lewis]

YouTube: While The Earth Sleeps [Deep Forest with Peter Gabriel]
YouTube: Rid Of Me [PJ Harvey]
YouTube: Sweet Lullaby [Deep Forest]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten