Zoeken in deze blog

zondag 9 januari 2022

#478: Blind Melon - No Rain (1992)

Blind Melon is een Amerikaanse band die in 1990 werd opgericht en na twee albums (Blind Melon uit 1992 en Soup uit 1995) hard werd geraakt door het overlijden van zanger Shannan Hoon aan een overdosis cocaïne. 

Na vier jaar vruchteloos zoeken naar een vervanger werd de band opgedoekt in 1999. In 2006 werd door de overige bandleden de draad toch weer opgepakt en werd een derde album gemaakt om er in 2008 toch weer mee te kappen. Sinds 2010 zijn ze echter weer bij elkaar en zou er zelfs gewerkt worden aan een vierde album.

Om eerlijk te zijn heb ik bovenstaande allemaal moeten opzoeken, want toen ik hun CD-single No Rain in mijn collectie vond, kon ik mij niet eens herinneren hoe het nummer ging. Na de eerste tonen was dat probleem verholpen en wist ik ook weer dat het een kleine hit in Nederland was geweest (5 weken in de Top 40, hoogste notering #26). Het nummer is echter meer in de herinnering blijven dan dat die Top 40-notering zou doen vermoeden, aangezien het nummer sinds 2014 onafgebroken in de Top 2000 staat (weliswaar in de onderste regionen, maar toch). Heel vreemd is dat niet, want het is een aanstekelijk nummer met fijne tempowisselingen een en heel lekker sixties-geluid. 

Meer dan No Rain ken ik echter niet van Blind Melon, zelfs het tweede nummer op de CD-single (Paper Scratcher, ook van hun eerste album) dat hier in een live-versie verschijnt, zegt mij bij herbeluistering eigenlijk niets. Het is een prima, wat ruiger nummer, maar haalt het niet bij No Rain dat van Blind Melon een one-hit-wonder heeft gemaakt. 

Op Spotify staat No Rain inmiddels op meer dan 290 miljoen streams, waar de rest van hummers van het debuutalbum vaak moeite heeft om één miljoen streams te halen. Misschien moet ik daar maar eens wat aan doen door dertig jaar na dato toch maar eens het hele debuutalbum te beluisteren.

© 2022 TTZL


Officiële website: Blind Melon
Wikipedia EN: Blind Melon
Wikipedia NL: Blind Melon

YouTube: No Rain (clip)
YouTube: Paper Scratcher (studio)
Spotify: No Rain
Spotify: Paper Scratcher (live)

YouTube: Blind Melon [album]
Spotify: Blind Melon [album]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten