Zoeken in deze blog

zaterdag 25 juni 2022

#502: Nexda - 246, 121 And 657 / Second (1982)

Ik heb twee 12-inches uit 1982 van de groep Nexda die ik met name in de jaren tachtig en negentig regelmatig gedraaid heb. Hoe ik eraan ben gekomen kan ik niet achterhalen, maar het zou mij niet verbazen als ik deze uit de bakken bij Get Records of Boudisque heb gevist (helaas zijn beide Amsterdamse zaken inmiddels ter ziele). 

De platen bevatten experimentele, post-punk muziek van Haarlemse bodem en dat was ook zo ongeveer alles wat ik ervan wist tot ik dit blog schreef. De 12-inches zijn verschenen op het label Plurex van Wally Van Middendorp eSam Tjioe,  waarop ook mij bekende bands als NasmakMinny Pops, The Tapes en Smalts platen uitbrachten. Wellicht was dat de reden om de schijven aan te schaffen?    

Bij het maken van dit blog kwam ik er achter dat deze 12-inches niet de eerste muzikale producten zijn van Nexda. De band wordt gerekend tot de Ultra-stroming die in heel Nederland actief was en ze brachten cassettes uit op het Haarlemse Studio 12 label. De prachtige 5LP-box Studio 12 - Recordings 1980-84, uitgebracht door het geweldige Vinyl On Demand, documenteert deze periode en een mooie recensie kun je vinden in  het online periodiek Vital Weekly (#1092). En van dezelfde bron is recent het boek BOH - de Komplete Uitgaven van de Binnenlandse Ontwikkelingshulp verschenen, uitgegeven door Korm Plastics, met daarin een uitgebreid artikel over Nexda.

De eerste 12-inch 246, 121 And 657 bevat drie tracks. Wat meteen opvalt zijn de verschillen en tempo, dynamiek en sfeer tussen de drie nummers. Twofortysix is uptempo met luide vocalen en doet mij wat denken aan het geluid van Nasmak. Het volgende nummer, Onetwentyone, kent ook een flink tempo, maar hier gaat het veel meer om de gecreëerde sfeer. Sixfiftyseven is dan weer andere kost. Experimenteel, laag tempo, duister en dreigend. Het nummer heeft een paar draaibeurten nodig, maar ik vind het fascinerend.

Op Second staan ook drie nummers en de eerste is Threeseventyfive. Dat nummer doet denken aan het laatste nummer van de vorige 12-inch, maar is tegelijk ook weer heel anders van sfeer. Er zitten hier ook hinten van dub in die in later werk nog nadrukkelijker de kop opsteken. In Fivesixtyeight duikt het geluid van blazers op en in Foureightynine is een lekker complex ritme te horen over stekelige gitaarloopjes en lekker zeurderige vocalen.

Het herbeluisteren van deze twee platen doet mij verlangen naar meer en ik was dan ook blij verrast dat via blowpipe.bandcamp.com heel veel Nexda is heruitgebracht. Op YouTube is een mooie Nexda Playlist samengesteld voor uw luisterplezier. 

© 2022 TTZL


Officiële websites: 
    
Wikipedia NL: Ultra

YouTube: 
Twofortysix
YouTube: Onetwentyone
YouTube: Sixfiftyseven

YouTube: Fivesixtyeight
YouTube: Foureightynine


Geen opmerkingen:

Een reactie posten