Zoeken in deze blog

zondag 12 juni 2022

#500: Frank Zappa - Official Releases

Vijfhonderd blogs in (bijna) tien jaar. De tijd vliegt als je lol hebt. En zo'n mooi nummer reserveer ik graag voor mijn grootste muzikale held, Frank Zappa, net als met de blogs #1, #100 en #400 (naast #301 en #435). Deze keer wil ik graag de reeks prachtige heruitgaven belichten die de afgelopen jaren zijn verschenen en deel uitmaken van de Zappa-canon, oftewel Official Releases.

Bij leven zijn er 62 Official Releases verschenen van Zappa, met of zonder The Mothers Of Invention. Inmiddels zijn er bijna net zoveel postume uitgaven, want op 17 juni a.s. verschijnt Official Release #122. Hierbij zijn dan niet de Beat The Boots en AAAFNRAA series meegeteld. 

Na Zappa's dood in 1993 verschenen eerst een flink aantal albums waaraan hij zelf nog had gewerkt en die kant-en-klaar op de plank lagen. In 2006 startten de uitgebreide heruitgaven van eerder verschenen albums. De eerste was natuurlijk het debuut Freak Out! uit 1966 en dat album verscheen in een 4CD versie. Het werd The MOFO Project Object genoemd en bevat de niet eerder verschenen originele 1966 stereo LP mix van Freak Out! naast 3 CD's met outtakes en alternatieve versies (waaronder een paar mooie van Who Are The Brain Police?).

Daarna volgde in 2009 met The Lumpy Money Project/Object de tweede uitgave in de 'Anniversary FZ Audio Documentaries'. Hierop staan de originele mixen van Lumpy Gravy en We're Only In It For The Money naast wederom veel extra's: Theme From Lumpy Gravy, Let's Make The Water Turn Black (mono).

In dezelfde serie volgden nog:

Vanaf 2017 komt de focus meer te liggen op het uitbrengen van zo compleet mogelijke (live-)opnamen. De eerste is de box set Halloween 77 (met Wild Love) die een reeks van zes concerten documenteert op een USB-stick met meer dan vijftien uur aan opnamen (plus een masker en een cape). 

Daarna volgen boxen waarop een klassiek album wordt uitgebreid met opnamen die tegelijkertijd zijn gemaakt:
En dan verschijnt dus aankomende week Zappa/Erie met daarop drie shows uit de periode 1974/76 waarvan al een paar nummers zijn bekendgemaakt: Village Of The Sun, You Didn't Try To Call Me en Montana.

Ik heb toch al heel wat Frank Zappa materiaal, maar ik ben toch iedere keer weer blij als zo'n mooie box verschijnt en ik hoop dat ze dit nog lang volhouden. En gezien het feit dat de boxen blijven komen, ben ik niet de enige.

© 2022 TTZL

Geen opmerkingen:

Een reactie posten