Zoeken in deze blog

zaterdag 24 december 2022

#528: Barry Blue - School Love (1974)

Als jongetje van een jaar of tien was het hard sparen om een nieuw singletje te kunnen kopen van ƒ 5,75. Gelukkig stonden er ook bakken vol met afgeprijsde plaatjes in de winkel en voor ƒ 0,50 scoorde ik dan singles die vaak de Top 40 niet eens gehaald hadden. Zo kwam ik ook aan School Love van Barry Blue.

Ik had toen natuurlijk nog niet zo heel veel plaatjes, dus ieder nieuw exemplaar ging op heavy rotation. Zodoende zitten al die a- en b-kantjes in mijn geheugen gegrift. Als ik er nu opnieuw naar luister is het daarom moeilijk om aan te geven of ik die nummers nog echt leuk vind of dat de nostalgische gevoelens de overhand hebben.

Barry Blue was een exponent van de glam rock die hij mixte met pure pop en later disco. Hij had hits (ook in Nederlandse Top 40) met Dancin' (On A Saturday Night) en Do You Wanna Dance, nummers die uitkwamen vóór School Love. Dat laatste nummer haalde in de UK wel de hitparade, maar werd net geen Top 10 hit.

School Love is een aanstekelijk, zij het wat cheesy nummer dat wel heel smaakvol en slim is gearrangeerd. Luister bijvoorbeeld naar de fijne achtergrondkoortjes en de verrassende accordeon (na tweeëneenhalve minuut). Ook b-kant Hi-Cool Woman zit slim in elkaar en steunt op mooie samenzang en rijke arrangementen.

Dat Barry Blue een vakkundig songwriter is blijkt wel uit de successen die hij heeft geboekt met nummers voor andere artiesten. Zo schreef hij met en voor Lynsey De Paul Sugar Me en Ooh I Do en voor Brotherhood Of Man schreef hij Kiss Me Kiss Your BabyZijn eigen nummers werden ook succesvol gecoverd door bijvoorbeeld C.J. & Co. (Devil's Gun) en die versie klinkt behoorlijk anders dan zijn eigen Devil's Gun

Daarnaast coverde Flash Cadillac & The Continental Kids succesvol Dancin' (On A Saturday Night) en had hij ook als producer successen met onder andere Boogie Nights van HeatwaveCheers Then van Bananarama en Mony Mony van Amazulu.

En zo bleek er toch nog een heel verhaal schuil te gaan achter een singletje van vijftig cent uit 1974!

© 2022 TTZL


Discogs: Barry Blue
Wikipedia EN: Barry Blue
Wikipedia NL: Barry Blue

YouTube: School Love
YouTube: Hi-Cool Woman

YouTube: Devil's Gun

YouTube: Sugar Me [Lynsey De Paul]
YouTube: Ooh I Do [Lynsey De Paul]
YouTube: Devil's Gun [C.J. & Co.]
YouTube: Dancin' (On A Saturday Night) [Flash Cadillac & The Continental Kids]
YouTube: Kiss Me Kiss Your Baby [Brotherhood of Man]
YouTube: Boogie Nights [Heatwave]
YouTube: Cheers Then [Bananarama]
YouTube: Mony Mony [Amazulu]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten