Zoeken in deze blog

zaterdag 27 januari 2024

#585: Sleep - Dopesmoker (2003)

In Digs (het magazine van de Discogs website) stond een paar weken geleden het artikel If You Like Black Sabbath, Listen To These Doom Metal Bands. Dat trok mijn aandacht en onder de tien vermelde bands waren naast voor mij bekende namen als Pentagram en Candlemass ook een aantal onbekenden. Ik heb de in het artikel aangehaalde albums beluisterd en met name één album bevalt mij bijzonder goed.

Dat is Dopesmoker van de Amerikaanse band Sleep. De muziek van de band voldoet wel aan de karakteristieken van doom metal (laag tempo, laag gestemde gitaren en een dik/vet geluid), maar leunt eigenlijk meer naar stoner metal (met invloeden uit de psychedelische en acid rock). 

Dopesmoker is een ruim 63 minuten durende trip. Ik kan erover vertellen dat vanaf het begin een muur van geluid wordt opgetrokken waarin op het eerste gehoor niet heel veel wordt gevarieerd. Ik kan aangeven dat er op minuut 12 een vette gitaarsolo begint, in minuut 41 een rustpunt wordt ingelast en bij minuut 48 een fijne break te horen is, maar je kunt deze epic maar het beste zelf ondergaan. En als het bij de eerste luisterbeurt niet direct indruk maakt, probeer het dan nog eens, en nog eens. Het is een hypnotiserend werkstuk waarin je helemaal kunt opgaan. Ik merk dat ik het bij iedere luisterbeurt meer ga waarderen.

De diverse (her)uitgaven van het album bevatten allemaal een andere tweede (live) track zoals Sonic Titan, Holy Mountain of Hot Lava Man, maar het draait  natuurlijk allemaal om het titelnummer.

De track Dopesmoker kent trouwens een lange en hobbelige geschiedenis. Het werk aan het nummer startte al in 1992. De eerste twee albums van Sleep waren goed ontvangen en verschillende grotere labels wilden hen een contract aanbieden. De band koos voor London Records omdat hen daar volledige artistieke vrijheid werd beloofd. Toen Sleep echter in 1996 het album afleverde met één lang nummer, weigerde London Records om het uit te brengen.

Het album werd wel uitgebracht door een ander label onder de titel Jersusalem, maar zonder toestemming of medewerking van de band. De versie die daarop staat duurt slechts 52 minuten en is niet de versie die Sleep wilde uitbrengen.

In 2003 kwam de kans op de gewenste versie alsnog uit te brengen en ook onder de titel Dopesmoker (met de 'man op paard' hoes). In 2012 en 2022 volgden nog geremasterde versies. De laatste op het Third Man Records label van Jack White, waarop nu ook hun nieuwe werk verschijnt.

De versies vanaf 2012 verschenen met een nieuwe cover door Arik Roper, die mij om één of andere reden erg aanspreekt. De voor- en achterkant vormen één geheel en ik ben heel blij dat ik deze als groot formaat poster heb kunnen bestellen.

© 2024 TTZL

Officiële Facebook: Sleep 
Wikipedia NL: Sleep
Wikipedia EN: Sleep

Spotify: Dopesmoker [album]

YouTube: Dopesmoker
YouTube: Sonic Titan
YouTube: Holy Mountain
YouTube: Hot Lava Man

Geen opmerkingen:

Een reactie posten