Zoeken in deze blog

zondag 20 augustus 2023

#562: KISS - Alive! (1974)

'End Of The Road'. De iconische Amerikaanse band KISS is bezig met hun laatste tournee en stopt daarna met optreden. Na The Farewell Tour uit 2000/2001 is dit het échte afscheid (toch?). De tour werd in 2018 aangekondigd en als gevolg van het uitstel door covid zou het laatste optreden pas begin 2023 plaatsvinden. 

Het succes van de tour zorgde er echter voor dat er nog zo'n honderd concerten aan toe werden gevoegd en de laatste concerten staan nu gepland op 1 en 2 december 2023 in Madison Square Garden. Daarna zal het voor zanger/gitarist Paul Stanley en bassist Gene Simmons (bandleden van het eerste uur en de zeventig gepasseerd) over zijn, net als voor drummer Eric Singer en gitarist Tommy Thayer (beiden zestigers en al twintig jaar bij de band).

KISS is een echte guilty pleasure voor mij (zie ook blogs #61, #307 en #418). Natuurlijk weet ik dat er betere bands zijn, ook in het genre. Natuurlijk weet ik dat ze schaamteloos commercieel zijn en bij afnemende populariteit moeiteloos meeliften met de waan van de dag (disco, pop, unplugged of met een symfonisch orkest). Natuurlijk weet ik dat ze recordhouders zijn in vooral niet muziek-relevante categorieën, zoals merchandising (poppen, comics, broodtrommels, dekbedovertrekken, etc.) of vuurwerk ("The iconic rock band’s performance broke the world records for highest flame projection in a music concert and for most flame projections launched simultaneously in a music concert."). 

En natuurlijk weet ik dat alles van KISS moest appelleren aan de wereld van jongens tussen de tien en vijftien, maar dat was ik toen Alive! verscheen in 1975. De live dubbelelpee volgde op de eerste drie studio-albums. Het was het eerste album dat ik kocht van KISS en na het 'ondergaan' ervan wist ik niet hoe snel ik het geld bij elkaar moest sparen voor de albums KISS (1974), Hotter Than Hell (1974) en Dressed To Kill (1975). 

Op het live-album staan tussen de verplichte drumsolo en 'audience participation'  veel solide rocksongs waardoor ik ook nu nog met plezier plaat draai. Van het debuutalbum zijn het vooral de live-versies van Deuce, Strutter en Black Diamond die indruk maken door de strakke uitvoering en prima zang. Van het tweede album springen Parasite en Watchin' You eruit, terwijl She, Rock Bottom en KISS' signature song Rock And Roll All Nite van het derde album een sterke indruk weten te maken.

Wat je ook van KISS mag vinden, sinds 1973 weten ze met ups en downs hun populariteit vast te houden en dat ondanks dat hun laatste studioplaat (Monster) alweer elf jaar oud is. Ik ben oprecht benieuwd of we na deze tournee nog iets van KISS gaan vernemen. In ieder geval hebben de Stanley en Simmons wel al aangegeven met hun soloprojecten door te gaan.


© 2023 TTZL


Officiële website: KISS
Wikipedia EN: KISS
Wikipedia NL: KISS

YouTube: Alive! [album]
Spotify: Alive! [album]

YouTube: Deuce
YouTube: Strutter
YouTube: Black Diamond
YouTube: Parasite
YouTube: Watchin' You
YouTube: She
YouTube: Rock Bottom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten