Zoeken in deze blog

zaterdag 1 juni 2024

#603: Julie Covington - Only Women Bleed (1977)

De Engelse actrice en zangeres 
Julie Covington is bekend van haar rol op het concept-album Evita en dan vooral van de hitsingle Don't Cry For Me Argentina. Voor mij nog steeds de mooiste uitvoering van dat nummer (maar daar verwees ik al naar in blog #518). 

Je zou haar ook kunnen kennen van haar rol als Beth, de vrouw van dominee Nathaniel (gezongen door Phil Lynott) op Jeff Wayne's Musical Version Of The War Of The Worlds in het duet The Spirit Of Man. Met haar acteerachtergrond kan ze zich zo goed inleven in het karakter van Beth, dat het mij raakt, iedere keer dat ik het nummer weer hoor.

Iets soortgelijks gebeurde toen zij een nummer van Alice Cooper's debuut solo-album Welcome To My Nightmare coverde. Dit album kwam uit in 1975 (nadat de band met de naam Alice Cooper was ontbonden) en werd goed ontvangen, net als de single Only Women Bleed. De tekst van dat nummer gaat over een vrouw die te maken heeft met huiselijk geweld. Misschien niet iets wat je direct van Alice Cooper zou verwachten, maar Cooper wordt muzikaal en tekstueel vaak onderschat naar mijn mening.

Covington's versie van Only Women Bleed stelt het origineel echter in de schaduw. Haar voordracht en inlevingsvermogen, gecombineerd met het feit dat zij het nummer vanuit de eerste persoon kan zingen, maakt dat deze non-album single een grote hit had moeten zijn, maar het helaas niet werd (met uitzondering van de UK). 

Op de b-kant van de single staat Easy To Slip en dat mid-tempo nummer toont aan dat zij ook prima uit de voeten kan met een wat luider en sneller nummer. Beide tracks van de single zijn aan de heruitgave van haar album Julie Covington toegevoegd, voor die gelegenheid Julie Covington... Plus getiteld.

© 2024 TTZL


Onofficiële website: Julie Covington
Wikipedia EN: Julie Covington
Wikipedia NL: Julie Covington

YouTube: Only Women Bleed
Y
ouTube: Easy To Slip
Spotify: Only Women Bleed
Spotify: Easy To Slip

YouTube: Only Women Bleed [Alice Cooper]
YouTube: Only Women Bleed [video]
YouTube: Don't Cry For Me Argentina [Evita]
YouTube: The Spirit Of Man [Jeff Wayne's Musical Version Of The War Of The Worlds]

Spotify: Julie Covington... Plus [album]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten